Malgorzata Zgnilec

Districtsraadslid

Malgorzata Zgnilec, beter bekend als Gosha, verhuisde in 2007 naar België met haar man en zoontje Bart. Na drie jaar hard werken, besloten ze een huis te kopen in Deurne en Gosha begon Nederlands te leren via een cursus. Via vrienden sloot ze zich aan bij N-VA en in 2018 werd ze verkozen als raadslid voor Deurne.

Sindsdien heeft Gosha zich ingezet voor verschillende projecten en initiatieven in Deurne. Zo was ze mede-organisator van het Pools Cultureel Weekend in samenwerking met bibliotheek Couwelaar en CC De Klap. Hier konden mensen terecht voor muziek, literatuur, lezingen, film en Poolse lekkernijen.

Op de Internationale Dag tegen Racisme was Gosha ook aanwezig bij een steunbetuiging aan Oekraïne op het Wim Saerensplein. Ze sprak daar een woord van dank uit in het Oekraïens.

Maar Gosha toont haar betrokkenheid niet alleen via politieke activiteiten. Toen ze hoorde dat haar voormalige collega's op de dienst intensieve zorgen van AZ Monica te maken hadden met een tekort aan mondmaskers, besloot ze om samen met andere vrijwilligers mondmaskers te maken. Dankzij haar oproep op Facebook werden er in korte tijd zo'n 1.000 mondmaskers gemaakt.

Ook heeft Gosha zich ingezet voor de uitbreiding van het aanbod in de bibliotheek Couwelaar. Ze merkte dat er geen Poolse boeken beschikbaar waren en daarom heeft ze de collectie uitgebreid met zo'n 300 boeken in het Pools.

Gosha is een voorbeeld van iemand die zich met hart en ziel inzet voor haar nieuwe thuis in Deurne. Haar betrokkenheid bij de gemeenschap en haar inzet voor verschillende projecten maken van haar een gewaardeerd politiek vertegenwoordiger en een belangrijke stem in Deurne.