Bart De Wever

Burgemeester

Bart De Wever is algemeen voorzitter sinds 2004. Sinds 1 januari 2013 is Bart ook burgemeester van Antwerpen.

Hij werd in 1970 geboren in Mortsel, in een politiek geëngageerde familie. Vandaag woont hij in Deurne, samen met zijn vrouw en hun vier kinderen.

Bart studeerde geschiedenis aan de Ufsia en de KU Leuven. Tijdens zijn studententijd was hij lid van het Liberaal Vlaams Studenten Verbond en van het Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbond. Hij was ook hoofdredacteur van “Tegenstroom” en “Ons Leven”.

Als assistent aan de KULeuven publiceerde hij verscheidene bijdragen, o.m. in de “Nieuwe Encyclopedie van de Vlaamse Beweging” en in “Wetenschappelijke Tijdingen”. Ook aan het boek “Vlaamse vaandels, rode petten. Honderd jaar Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbond” werkte hij mee. Verder schreef hij columns voor verschillende kranten. Deze columns en essays werden gebundeld in de boeken “Het kostbare weefsel. Vijf jaar maatschappijkritiek” en  “Werkbare waarden”. “Vrijheid en oprechtheid”, schreef hij samen met de Britse psychiater Theodore Dalrymple.

Bart De Wever onderbrak zijn academische loopbaan om voltijds met politiek bezig te kunnen zijn. Hij werd in 1996 districtsraadslid voor de Volksunie in Berchem. Na het uiteenspatten van de VU lag hij mee aan de basis van de N-VA.

In 2004 veroverde hij een zitje in het Vlaams parlement. Drie jaar later werd hij Kamerlid, maar in 2009 verhuisde hij opnieuw naar de Vlaamse volksvertegenwoordiging. Tussen 2010 en 2012 was hij ook gemeenschapssenator.

Bart De Wever wil van de N-VA de volkspartij van Vlaanderen maken die het opneemt voor de belangen van 6,5 miljoen Vlamingen. Daarvoor is een grondige omslag nodig, zowel sociaal-economisch als staatkundig, door de invoering van een confederale structuur. Samenhorigheid en verantwoordelijkheid zijn daarbij de sleutelwoorden.

Bart De Wever is een “fan” van Julius Caesar en weet zowat alles wat met het Oude Rome te maken heeft. Zijn Latijnse uitspraken zijn legendarisch, zoals “Nil Volentibus Arduum” (Voor zij die willen is niets onmogelijk, NVA).