De Wever huldigt Maria Rosseels Plantsoen in: eindelijk erkenning na controverse in Borgerhout

Op 29 oktober 2023, over deze onderwerpen: Politiek

Zaterdag 21 oktober tijdens een gezamenlijke wijkbabbel van N-VA Borgerhout en N-VA Deurne huldigde burgemeester Bart De Wever en districtsburgemeester Tjerk Sekeris het Maria Rosseels plantsoen in voor de Zwitserse apotheker.Er was enkele jaren geleden heel wat commotie omdat het pleintje voor het Xaverius college naar de Heilige Ignatius vernoemd werd.

“Nog een man”, klonk het bij Groen Borgerhout, “waarom werd het plantsoen niet vernoemd naar Maria Rosseels.” Ondertussen zijn we ettelijke jaren verder en is er in Borgerhout nog altijd geen Maria Rosseels plantsoen (of straat). Over daden drang gesproken.(!)

Rosseels verdient dat nochtans!

Maria Rosseels, geboren in Borgerhout was een Vlaamse schrijfster, journaliste en feministe, die in het toenmalige katholieke Vlaanderen sterk pleite voor de emancipatie van de vrouw. Haar belangrijkste boek is Dood van een Non, dat in 1961 verscheen. Zij was ook een erg gedreven journaliste en film criticus.

Politiek steekspel: Waar blijft Borgerhouts vrouwelijk eerbetoon?

Het feit dat er tot op vandaag geen Maria Rosseels plantsoen is in Borgerhout is voldoende bewijs dat het het Borgerhoutse districtscollege in het verleden niet te doen was om “meer vrouw op straat”. Zij zochten gewoon een reden om ruzie te maken met het stadscollege. “Wij zijn een verbindende partij”, klinkt het uit de mond van districtsburgemeester Marij Preneel.