Mobib-kaart scannen op het perron?

Op 18 februari 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Scanner De Lijn

Afgelopen maandag stelde gemeenteraadslid Koen Laenens een informatieve vraag over de Mobib kaart aan mobiliteitsschepen Koen Kennis. 

Sinds de papieren abonnementen zijn vervangen door de mobib kaart moet iedereen telkens zijn kaart badgen op zowel tram of bus. Wanneer je dit niet doet heb je prijs als het controle is. Scannen is nu eenmaal verplicht. De kastjes zijn aan de deuringangen bevestigd. In de ochtendspits is het vaak queuen, duwen/trekken of badge doorgeven om in regel te zijn. Dit levert nodeloos tijdverlies op en hindert de doorstroming van de trams op de perrons. 

Daarom vroeg raadslid Laenens of de mogelijkheid bestaat om de badge toestellen ook op de perrons te installeren. Zo kan iedereen reeds voor het opstappen badgen (controle van vervoersbewijs blijft hetzelfde), en is er geen gedrum meer bij het opstappen om toch te kunnen badgen.

Schepen Kennis moest me teleur stellen dat mijn vraag op een njet van De Lijn stuitte. Zij beweren, bij monde van hun woordvoerder, dat er geen tijdverlies is omdat men kan badgen tijdens het rijden. Ander argument dat zij aanhalen is dat men bij het scannen op het perron tijd zou verliezen van de 60min reistijd.

Graag wil ik eens met de woordvoerder tijdens de spits de tram nemen op het traject van o.a. tram 3 of 5. Zo kan hij zelf vaststellen, dat het verplichte badgen bij opstappen, op bomvolle trams tijdens de spits dan echt geen optie is. Zijn uitleg rond verlies van reistijd klopt bovendien ook niet daar men vb. een sms-ticket verplicht voor het opstappen moet aanmaken. 

Gelukkig wil onze schepen mijn voorstel terug op tafel leggen bij de vervoersmaatschappij om dit in de drukste premetro-stations alsnog te installeren.



Verantwoordelijke: Koen Laenens | Gemeenteraadslid


Foto: De Lijn.
 

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is