Papierophaling levert jaarlijks 2 279 000 euro op!

Op 14 november 2017
Papierophaling

In onze stad wordt papier selectief opgehaald. Naast de gewone ophaling kan iedere particuliere Antwerpenaar zijn papier en karton op het containerpark binnenbrengen.

In bepaalde wijken van onze stad moet men dit tegenwoordig kwijt in sorteerstraatjes. Echter grote dozen vb. Ikea, Bol.com,... raken (door de rooster) daar niet in.

Daarom vroeg ik de schepen wat de mogelijkheden waren om je papier aan te bieden en wat het gevolgde recyclagetraject is.

Hoeveel ton papier werd de laatste drie jaar opgehaald met de vuilniswagens?

Inzameling papier – karton (ton)       Huis aan huis            Containerpark

2014                                                      25635                          2361
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

2015                                                      25709                          1225

2016                                                      25386                          1361

2017 (tem 31/08/2017)                          14725                            824

Papier kunnen we meegeven bij de wekelijkse ophaalrondes van de reinigingsdienst. Grote dozen kunnen particulieren steeds gratis aanbieden op het containerpark. Sinds 2014 stellen we echter een halvering vast van het ingeleverde papier op de containerparken terwijl dit een gratis fractie betreft.

Welk recyclagetraject wordt er nadien gevolgd ?

Het ingezamelde papier en karton wordt naar de overslagstations van Smurfit Kappa of AOPC gebracht. Van daar uit gaat het papier naar Stora Enso in Gent. Een deel wordt naar Smurfit Kappa in Nederland gebracht. Het oud papier wordt vervolgens gebruikt als basismateriaal voor golfkarton (Smurfit) en kranten- en magazinepapier (Stora).

Levert het papier ook iets op voor de stad, daar de andere fracties zoals metaal enz. een aardig centje doen terugvloeien naar de stadskas?

Het ingezamelde papier levert inderdaad iets op. De stad heeft een samenwerkingscontract met Fost Plus waarbij deze ons enerzijds een deel van onze kosten voor de inzameling terugbetaalt (42% van onze kost dwz ongeveer 54 000 euro) en anderzijds een deel van de opbrengst op verkoop ervan (68% ofwel zo’n 2 225 000 euro).

In totaal gaat het dus om een jaarlijkse inkomstenbron voor de stad van zo’n 2 279 000 euro.

Verantwoordelijke: Koen Laenens voorzitter N-VA Deurne
Gemeenteraadslid Stad Antwerpen