Inzet op propere straten en strengere handhaving i.p.v. verdere uitrol sorteerstraten

Op 25 november 2019, over deze onderwerpen: Propere stad

Naar aanleiding van het krantenartikel gisteren in o.a. Het Nieuwsblad met als titel "Groen vraagt behoud sorteerstraten" mijn reactie hierop.

Afgelopen donderdag kregen we de lang verwachte presentatie van het onderzoek over de sorteerstraten in Antwerpen. Iedere fractie in de gemeenteraad kon uitgebreid vragen stellen maar blijkbaar is er één partij selectief doof geweest (blijkt uit het artikel) tijdens de commissie Wonen bij de uitleg van schepen Fons Duchateau

Uit het onderzoek blijkt inderdaad, als inwoners al een tijdje een sorteerstraatje gebruiken, dit ervaren als positief! Maar tot daar de goednieuwsshow over de sorteerstraten. 

 

Er is echter een keerzijde aan de medaille die GROEN niet wil horen. Uit de evaluatie blijkt dat het verschil in ecologische impact tussen Huis-Aan-Huisophaling en sorteerstraatjes zo goed als NIHIL is. In beide systemen rijden de ophaalwagens ongeveer dezelfde afstand (HAH 490000km/jaar, OSS 430000km/jaar). Bovendien blijft bij ondergrondse sorteerstraten (OSS) de vrachtwagen met draaiende motor langer stilstaan. Ook het kostenplaatje kent geen significant verschil tussen beide systemen. 

 

Bovendien heeft men vastgesteld dat bepaalde sorteerstraatjes, van niet verplichte zones, niet voldoen aan de parameters die door het college werden vastgelegd nl. rendabiliteit, techniciteit en veiligheid. Zo zijn er op o.a. een paar plaatsen onveilige verkeerstoestanden, vb. achterwaarts inrijden door de vrachtwagens om containers te ledigen. Zo zullen er, in de niet verplichte zones, een paar sorteerstraten verdwijnen en zullen geplande straatjes niet uitgevoerd worden. Wat er in de plaats zal komen zal in nauw overleg met de districten besproken worden.

Ten slotte heeft de schepen, bij de opmaak van de meerjarenbegroting, beslist om de middelen voor komende legislatuur volop in te zetten op propere straten en strengere handhaving ten aanzien van de asociale sluikstorters in plaats van de sorteerstraten verder in onze stad uit te rollen. Gemeenteraadslid Koen Laenens is dan ook zeer tevreden dat schepen Duchateau zijn bevoegdheid stads- en buurtonderzoek serieus neemt en duidelijke keuzes maakt voor de komende zes jaar. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is