Betere spreiding vuilbakken langs Ertbruggebos dankzij initiatief van buurtbewoner.

Op 13 mei 2020, over deze onderwerpen: Propere stad

Vele inwoners, straatvrijwilligers en medewerkers van de Stad zetten zich dagelijks in voor het proper houden van onze Deurnese straten. In het bestuursakkoord van 2019-2024 hebben we bijzondere aandacht voor het straatbeeld. Dat moet proper gehouden worden. We hanteren een nultolerantie tegenover sluikstort.

We dragen het initiatief van een 78-jarige buurtbewoner langs het Ertbruggebos dan ook een warm hart toe. De persoon plaatste een zwarte emmer voor de wandelaars en hondeneigenaars om hun afval in te dumpen. Dat er noodzaak was viel raadsleden Alain Hoeckx en Mascha Van Huffelen al snel op. De emmer vulde zich wekelijks snel en voorkwam zo dat er vuil in het bos en de gracht terechtkwam.

Alain en Mascha schieten in actie

Wie onze raadsleden een beetje kent, weet dat ze niet bij de pakken blijven zitten. Alain en Mascha begonnen de hele situatie langs het Erbruggebos te analyseren en contacteerden bevoegd stadsschepen Fons Duchateau.

Er zijn twee in-en uitgangen van het Ertbruggebos waar, dankzij het emmertje van de initatiefnemer(ster), duidelijk blijkt dat er een noodzaak is.

De eerste plek is de uitgang ter hoogte van het Medische pedagogisch centrum op de Schotensesteenweg, recht tegenover de Frans Van Heymbeecklaan.

Een tweede locatie is ter hoogte van Rivièra Bridge Club en de volkstuintjes tevens gelegen op de Schotensesteenweg. Een paar honderd meter verder. Ook hier wordt er door burgers een zak voorzien om afval, vooral hondenpoepzakjes, in achter te laten.

Een paar extra vuilbakken plaatsen lijkt misschien een snelle en voordehand liggende oplossing. Echter komt met het plaatsen van een extra vuilbak een kostenplaatje kijken. Niet allen het plaatsen maar ook het onderhouden en het ledigen op regelmatige basis loopt snel op. Daarom werd voorgesteld aan bevoegd stadsschepen Fons Duchateau om bepaalde vuilbakken te verplaatsen i.p.v. er nieuwe te zetten. Dit is niet alleen kostenbesparend, maar zo moet de ophaaldienst geen extra stops houden.

District en Stad komen samen tot oplossing

Stadsschepen Duchateau zag dat de spreiding van de vuilbakken langs het Ertbruggebos beter kon en ging, samen met zijn diensten, direct aan de slag.

Volgende wijziging trede in voegen:

• 1 Big Belly plaatsen aan kruispunt Schotensteenweg met Jozef Van Poppel en de 3 vrijgekomen papiermanden hergebruiken voor 3 ingangen namelijk:
  • 1 tegenover Frans Van Heymbeecklaan
  • 1 net naast Rivièra Bridge Club (tegenover Jacques van Rilaerlaan 417)
  • 1 aan de ingang van de afscheidingsmuur (aan Schotensteenweg 473)
  • Papiermand Schotensteenweg tegenover huisnummer 477 verplaatsen (staat nu in het midden van de 2 ingangen) naar Schotensteenweg tegenover Karel Van Overmeirelaan 379A

Globale plaatje bekijken met verschillende instanties

Duchateau voegde er nog aan toe dat hij bijkomend het volledige plan van het Ertbruggebos wil bekijken in samenwerking met het Vlaams gewest. Het domein heeft verschillende in- en uitgangen. Een gedeelte van het bos ligt in Deurne, een ander gedeelte valt in Wijnegem en het beheer valt onder het Vlaams Gewest.

Lokale politici die samenwerken met de inwoners om onze straten proper te houden. Dat is de kracht van verandering.