Kruispunt Confortalei – Lakborslei wordt heraangelegd

Op 9 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Rotonde Confortalei – Lakborslei

DEURNE - De werken aan het kruispunt Confortalei – Lakborslei starten na het bouwverlof 2017, dus augustus 2017. Het einde van de werken wordt voorzien voor januari 2018.

Het rondpunt Lakborslei – Confortalei is een zwart punt in het district Deurne. “Het is vooral onveilig voor fietsers”, zegt Tjerk Sekeris, districtsvoorzitter, “In de periode 2011- 2015 hebben zich daar 16 ongevallen voorgedaan. De huidige ovonde remt onvoldoende af, zeker in de doorgaande beweging Lakborslei kan er nagenoeg rechtdoor gereden worden. De fietsers, die op de ovonde komen, vallen daarenboven onvoldoende op. Dit samen met de voorrangsregels die gelden op een rondpunt maken de toestand niet al te veilig. Het bestaande groen op het ronde punt is bovendien te versnipperd en weinig kwalitief”.

De werken aan de Brug van den Azijn staan gepland voor juli 2017 en zouden een negen tal maanden duren (maart 2018). De werken aan het kruispunt Confortalei – Lakborslei starten na het bouwverlof 2017, dus augustus 2017. Het einde van de werken wordt voorzien voor januari 2018. Wij laten de werken samenvallen met de vervanging van de Brug van den Azijn en de werkzaamheden op de Bisschoppenhoflaan om de overlast voor automobilisten tot een minimum te beperken. Liever negen maanden hel, dan opeenvolgden werken die blijven aanslepen. We moeten door deze appel doorbijten.

In het nieuwe ontwerp wordt de Lakborslei een voorrangsweg. Komende vanuit de Confortalei kan he in de toekomst enkel rechts afslaan op de Lakborslei. Er wordt een terugkeerbeweging mogelijk gemaakt voor het kruispunt van de Lakborslei met de Bisschoppenhoflaan. De verschillende takken op het kruispunt sluiten allen zo haaks mogelijk aan op de Lakborslei. Dit is overzichtelijker en heeft als bijkomend voordeel grotere voetgangersruimte en dus meer verblijfsruimte langs de panden.

De Lakborslei wordt aangelegd als een voorrangsweg. De toegang tot de zijstraten wordt daardoor verhoogd aangelegd, deze verhoging vormt een poort naar de zone 30. In de hoofdrichting (Lakborslei) wordt de snelheid voor het kruispunt verlaagd door het aanbrengen van buskussens.

De fietspaden op het kruispunt worden aanliggende fietspaden met een voldoende grote veiligheidszone. Enkel langs de Confortalei en de Lakborslei worden de bestaande fietspaden doorgezet op het kruispunt. De Dornestraat en de Van Heystveltstraat zijn gewone woonstraten en blijven dus gemengd verkeer. De fietsers krijgen hierdoor een eigen plaats op het kruispunt en komen duidelijker in beeld voor de automobilist.

Tenslotte worden er 24 nieuwe bomen geplant en 690 m22 openbaar groen voorzien op het kruispunt.


 

Tjerk Sekeris
Voorzitter van het Districtscollege

Bronvermelding – ontwerp – Stad Antwerpen – Dienst Stadsontwikkeling
Foto: GVA. Jan Van der Perre

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is