Net zoals in het eerste deel van de Herentalsebaan, zullen de kasseien op de rijweg vervangen worden door uitgewassen beton. Dat verhoogt het rijcomfort voor fietsers en automobilisten en vermindert de geluidsoverlast.
Passend bij het karakter van een gemengde woon-winkelstraat worden de voetpaden in betonstraatstenen aangelegd in plaats van de huidige betontegels.
De parkeerstroken krijgen een aanleg in kasseien met waterdoorlatende voeg, om regenwater te laten infiltreren.
Recent werden enkele grote nieuwbouwprojecten opgeleverd. De vernieuwde straat sluit mooi aan op deze projecten.
Tram
De tramsporen worden over de gehele lengte vernieuwd. De tramhalte aan begraafplaats Silsburg schuift op tot tegenover de halte aan het Dienstencentrum. Bovendien komt er een bijkomende afstaphalte, net voor Silsburg terminus.
Riolering
De huidige riolering werd onderzocht en is nog in goede staat. Wel worden alle riool- en kolkaansluitingen vernieuwd. Om het regenwater te laten infiltreren, worden grasbetontegels en plantvakken geplaatst waar het kan.
Bomen- en parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er komen in totaal 55 bomen bij. Net zoals in het eerste deel van de Herentalsebaan zullen dat Amberbomen zijn.
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 82 plaatsen in de nieuwe toestand, dat zijn er 3 extra.
Drie werffases
- Fase 1, tussen de Florent Pauwelslei en de Dassastraat, start op 18 augustus en duurt ongeveer 4 maanden, tot het einde van het jaar.
- De start van fase 2, de zone ter hoogte van begraafplaats Silsburg, is voorzien begin 2026. De werken duren ongeveer 3 maanden.
- Fase 3, tot de keerlus Silsburg, zal onmiddellijk op de tweede fase volgen en duurt ongeveer 3 maanden.
Als alles volgens planning verloopt zijn de werken afgerond tegen de zomer van 2026.
Omleidingen
Tramlijn 24 rijdt tijdens de werken tot aan tramhalte Muggenberg.
Tramlijn 9 blijft in beide richtingen rijden tot eindhalte Silsburg.
Gemotoriseerd verkeer en fietsers moeten omrijden via de Boterlaarbaan. Plaatselijk verkeer is toegestaan in de zone waar niet gewerkt wordt.
Het kruispunt Florent Pauwelslei/Dascottelei/Herentalsebaan blijft steeds toegankelijk voor alle verkeer.