Extra verkeerslichten op Bisschoppenhoflaan: “Onbegrijpelijk dat snelheid niet beperkt wordt tot 50 km/u”

Op 15 juni 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voert werken uit op de Bisschoppenhoflaan in Deurne. Er komen verkeerslichten aan het kruispunt met de Oude Bosuilbaan, net als aan het kruispunt met de Kruiningenstraat. Aan de vraag van het district Deurne om de snelheid te verlagen naar 50 km/u wordt evenwel geen gevolg gegeven.

De Bisschoppenhoflaan is één van de drukste invalswegen naar de Antwerpse binnenstad. Om het voor fietsers en voetgangers veiliger en aangenamer te maken neemt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) twee kruispunten onder handen. Zo komen er verkeerslichten aan de Oude Bosuilbaan en aan de Kruiningenstraat. Aan de Santvoortbeeklaan heeft AWV voorlopig geen plannen om lichten te plaatsen.

Het district Deurne had gehoopt dat er meer zou gebeuren. Al vijf jaar lang doet het (tevergeefs) pogingen om de verkeersveiligheid op de Bisschoppenhoflaan te verhogen. Het district heeft hierin alleen een adviserende rol en is dus afhankelijk van de beslissingen van de stad Antwerpen en het Agentschap Wegen en Verkeer. In 2017 al pleitte de voltallige districtsraad voor verkeerslichten op bovengenoemde kruispunten. Toen stootten ze nog op een ‘njet’ bij AWV en bij de stad. De doorstroming moet gegarandeerd blijven, was toen het voornaamste argument.

De districtsraad stemde onlangs nog een motie goed, op initiatief van Peggy Dewinter (N-VA), waarin die vraag werd herhaald. “Alle zebrapaden moeten beveiligd worden met verkeerslichten”, vindt zij. “Dat is ook de Vlaamse richtlijn bij oversteekplaatsen op een dubbele rijbaan. Het is goed dat er nu al twee kruispunten beveiligd worden, maar het is niet genoeg.”

Het district Deurne wil ook de snelheid op de Bisschoppenhoflaan verlagen naar 50 km/u, tussen de Kruiningenstraat en de Merksemsesteenweg. “70 km/u is daar gewoon gevaarlijk”, zegt Dewinter. “Op dat stuk bevinden zich een aantal supermarkten, een woonzorgcentrum en heel wat op- en uitritten van appartementen en handelszaken. Door de snelheid te verlagen, zou het er een stuk veiliger worden.”

Toch houdt AWV vast aan de 70 km/u. “Het wegbeeld van de Bisschoppenhoflaan laat dat toe, aangezien de straat twee keer twee rijstroken telt met een gescheiden fietspad”, zegt woordvoerder Gilles Van Goethem.

Voor het bouwverlof zouden beide ingrepen klaar moeten zijn.

Artikel uit Gazet Van Antwerpen door Jan Stassijns

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is