De bruggen van Deurne

Op 6 mei 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Naar aanleiding van het onderzoek door VRT NWS: een stand van zaken van de bruggen in Deurne

Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat de bruggen op de E313 over de Cornelissenlaan en de Sterckxhoflei vervangen in 2022. Districtsburgemeester Tjerk Sekeris geeft ons een update over de Deurnese bruggen. 

Cornelissenlaan

De brug aan de Cornelissenlaan ligt vandaag op een van de drukste fietsverbindingen naar Antwerpen. Het is de bedoeling dat de verbinding smaller wordt, om duidelijk te maken dat fietsers en voetgangers hier voorrang hebben. Er wordt uiteraard ook rekening gehouden met het sociale veiligheidsaspect. Fietsers en voetgangers moeten niet de indruk krijgen dat ze ’s nachts of bij valavond in een zwart gat rijden. Er komt dus aangepaste verlichting.

Sterckxhoflei

De doorgang onder de brug over de Sterckxhoflei wordt uitgevoerd met een middeneiland om fietsers op een veilige manier te laten over steken. Wij vervangen niet alleen de brug, tegelijkertijd wordt ook de fietsbrug over de Sterckxhoflei gebouwd. Dat is een onderdeel van het de snelle fietsverbinding over de Collegelaan, Wouter Haecklaan, Vaartweg met het rondpunt van Wommelgem.

Geluidsmuur

Wij maken ook gebruik van de vervanging van de bruggen om geluidsschermen aan te brengen op de bruggen. Op die manier sluiten we de huidige gaten in de geluidsmuur aan de Wouter Haecklaan.


Bruggen bouwen is een huzarenstuk

De bruggen worden elders gemaakt, ter plaatse in elkaar gezet en op enkele dagen op zijn plaats geschoven. “Dat wordt een huzarenstuk”, lacht Tjerk Sekeris, districtsburgemeester, “ Nadien is Deurne wel weer een stuk verkeersveiliger."

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is