Wijkbezoek aan de buurt Dascottalei-Sint Rochusstraat.

Op 21 april 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Wijkbezoek Dascottelei - Sint Rochusstraat

DEURNE - Op zaterdag 22 april hielden we ons wijkbezoek aan de buurt Dascottalei-Sint Rochusstraat. 

Hierbij een korte toelichting van wat er reeds in uitvoering is en zal komen,

Ruimtelijke Ordening

Er gebeurt heel wat in Deurne-Oost. De verkoop voor het project Eksterlaar van Vooruitzicht loopt beter dan initieel geraamd wat betekent dat de bestrating sneller aangepakt zal worden. Het hele gebied Eksterlaar blijft doorwaadbaar voor zachte weggebruikers, maar niet voor gemotoriseerd verkeer. 

Met de projecten Magritte (Dascottalei/uitvoering), Theo van den Boschstraat (Van den Hautelei/uitvoering), Eksterlaar en Grenssstraat (planning) komen er ongeveer 1.000 wooneenheden bij in Deurne-Oost. Om die reden heeft het district samen met de Gemeente Borsbeek een studie besteld voor de afwikkeling van de mobiliteit in Deurne-Oost (Herentalsebaan, Dascottalei, Boekenberglei, Drakenhoflaan, Borsbeeksesteenweg).

Na 2018 wordt ook de Kerkhofweg heraangelegd. Wij zouden graag de Kerkhofweg (die nu doodloopt, maar de nieuwe wijk zal bedienen) omvormen tot fietsstraat.

Wat Silsburg betreft is het Kabinet voor Ruimtelijke Ordening bezig met een Masterplan voor Silsburg (grenzen: Dassastraat, Van Strydoncklaan, Boterlaarbaan, Herentalsebaan). Het district heeft de wens uitgedrukt om daar in te zetten op grondgebonden woningen (huizen met tuinen). Op de kop van de Van Strydoncklaan en de Herentalsebaan komt de grootste vestiging van Albert Heijn in Vlaanderen. 

Mobiliteit

Er loopt een mobiliteitsstudie met Borsbeek om de mobiliteitsafwikkeling in Deurne-Oost na de bouw van de verschillende woonuitbreidingen te onderzoeken.

De mogelijkheid wordt onderzocht om bijkomende Velo stations te plaatsen op de Herentalsebaan (tegenover kerkhof), Dascottalei, Van den Hautelei, Unitaswijk).

Er zijn geen plannen om de blauwe zone (zoals die nu geïmplementeerd is) uit te breiden. Deurne kent alleen ’s avonds en ’s nachts een hoge parkeerdruk, wat maakt dat controle op de blauwe zone in de meeste gevallen meer kost dan op brengt.

Omdat er in de Rochusstraat te snel gereden werd (meer dan 25 % van het gemotoriseerd verkeer reed sneller dan 30 km per uur (woonwijk), werd er besloten om om de 50 meter verkeersdrempels aan te brengen. De resultaten zijn zeer positief: de gemiddelde snelheid nam af (slechts 4 % overtredingen en dan nog meestal bussen van De Lijn) en ook het aantal voertuigen in de straat halveerde door de ingreep. 

Het is nog altijd de bedoeling dat de De Boekenberglei heraangelegd wordt tijdens deze legislatuur. Dan verdwijnt de Keerlus Eksterlaar. Het district stelt de volgende randvoorwaarden: fietspaden, keerlus tram supprimeren, brandweer op de middenberm, historische groenstructuur bewaren, rekening houden met ondergrondse wortelstructuur, langsparkeren, snelheidsregime van 50 km/uur, onderzoek naar supprimeren verkeerslichten Drakenhoflaan/Boekenberglei.

Zo wordt de Boekenberglei een leesbare groene straat met compacte kruispunten om de verkeersveiligheid en verblijfskwaliteit voor alle weggebruikers te optimaliseren.


Tekst: Tjerk Sekeris districtsvoorzitter
Foto: Johan De Wit

 

 

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is