“Wij willen in Deurne ook pakket-automaten op slipperafstand.”

Op 30 juli 2020, over deze onderwerpen: Bpost
nva-deurne-freya-van-alsenoy-bpost-cubee.jpg

"We hebben in het covid-19 tijdperk kunnen ervaren dat er veel pakketjes werden ontvangen en verstuurd” zegt districtsraadslid Freya Van Alsenoy (N-VA).
Pakjesleveranciers komen dan soms tot 3x toe langs je huis om een pakje te leveren dat je nooit kan ontvangen omdat je overdag werkt in een essentieel beroep.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn pakjes op zijn werk te laten leveren. Nadat er dus onnodig met je pakje is rondgereden, in een te drukke stad belandt het in een postpunt waar je het dan tijdens de openingsuren moet gaan ophalen. Ook dat is niet voor iedereen makkelijk haalbaar.

Cubee-automaten

De post heeft reeds geïnvesteerd in de toekomst. Ze heeft Cubee-automaten. In deze automaten kan je 24/24 pakjes verzenden of ontvangen. Als je wilt verzenden dan druk je thuis je etiket af en plak je dat op je doos en laat het achter in de pakjesautomaat. Pakjes kan je ook laten leveren in de pakjesautomaat. Die kan je dan ophalen door je code op je smartphone te laten scannen.

Hoe werkt zo een automaat?

In Deurne hebben we 1 grote pakjesautomaat Cubee van Bpost. Voor meer informatie hoe zo’n pakjes automaat werkt kan u klikken op de volgende link: https://www.bpost.be/site/nl/pakjesautomaat/

Toch nog wachtrijen

Maar de recente pandemie heeft het aantal verzonden en ontvangen pakjes de hoogte ingejaagd. Niet alleen verzenden en ontvangen we meer, we moeten ook nu buiten in de rij staan wachten om dat we niet met te veel in het postkantoor mogen vanwege sociale hygiëne. Die wachtrijen vallen met dit weer nog mee maar als we denken aan het najaar met kouder weer dan lijken die wachtrijen al minder fijn.

Zo’n pakjesautomaat kan voor sommige inwoners, die iets digitaal handiger zijn, een alternatief zijn. Echter zit de pakjesautomaat in Deurne nu soms aan zijn maximumcapaciteit. Pakjes die normaal in de Cubee zouden geleverd worden moeten toch in het postkantoor worden opgehaald omdat er te veel gebruikers zijn van de pakjesautomaat. Waardoor de wachtrijen terug langer worden.

Proefproject in Mechelen

In Mechelen lanceerde Bpost een proefproject. Daar plaatsen ze zo 50 kleinere toestellen (in plaats van een hele muur) op zo’n 400 meter van elkaar. Dit noemen ze de slipperafstand. Hun filosofie is dat mensen bij wijze van spreken op hun pantoffels hun pakje kunnen gaan afhalen in een pakjesautomaat. Ze moeten gewoon de code op hun smartphone inscannen.

Wat in Deurne?

Na een schriftelijke vraag van Freya Van Alsenoy stuurde het districtscollege van Deurne alvast een officiële vraag naar Bpost.

“Als we alvast een extra pakjesautomaat voorzien op één van de parkings van de Herentalsebaan zouden wij op die manier de handel op de Herentalsebaan kunnen ondersteunen. Bovendien zijn een aantal handelaars van de Herentalsebaan sedert de eerste corona-golf ook overgestapt op afstandsverkoop (mailorder) en zouden die ook gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van een pakjesautomaat” zegt districtsburgemeester Tjerk Sekeris.

Laat ons dus hopen dat Bpost ingaat op de vraag om meer pakjesautomaten (groot of klein) te plaatsen in Deurne. Buiten in de kou staan wachten vindt niemand fijn.