Waterbussen naar A (informatieve vraag)

Op 12 november 2015, over deze onderwerpen: Initiatiefrecht gemeente- en districtsraadsleden

Indiener(s):
Dirk Rochtus, Danielle Meirsman, Koen Laenens
Tijdstip van indienen:
12/11/2015 18:19
Onderwerp:
Antwerpse waterbussen
Toelichting:

 

Geachte heer Schepen Van Peel,

De Stad Antwerpen droomt in haar mobiliteitsplan van watertaxi’s en/of -bussen naar en in de stad. Op termijn is de passagiersvaart dan ook bestemd als nieuw alternatief transportmiddel voor woon-werkverkeer, en dat filevrij!  Terecht zet de Stad Antwerpen in ‘streefbeeld 2030’, onderdeel van het mobiliteitsplan, het onderzoek naar de uitbouw van routes over de Schelde of het Albertkanaal voorop.

In GVA 28/10/2015 stelt u inmiddels te hopen op een samenwerking met partners als De Lijn en de NMBS, zodat reizigers voor de waterbus ook tickets bij de openbare vervoersmaatschappijen kunnen bestellen. U stelt dat ook als de samenwerking met die partners zou mislukken, het project met de waterbussen doorgaat. Deze aankondiging en de door u daarbij aangehaalde middelen en argumenten doen ons volgende vragen stellen:

Het Havenbedrijf trekt voor uw watermobiliteitsproject 30 miljoen euro  uit aan publieke middelen. Zijn deze middelen dan reeds bestemd en voorgelegd aan de raad van bestuur?
In Rotterdam wordt maar 40% van de kosten van de waterbussen (die er al sinds 1990 rondvaren) gedekt door eigen inkomsten. Dit is met andere woorden een zwaar gesubsidieerd verhaal. Hoe ziet u dat in Antwerpen?
U stelt dat het Havenbedrijf zelf geen waterbussen zal inzetten, en dat er wordt gezocht naar een privé-exploitant; dat vijf tot zes boten zullen gehuurd worden? Door het Havenbedrijf? Welk type van vaartuig?
U maakt zich sterk dat vanaf 2016 de eerste waterbussen over de Schelde zullen varen, maar bestaat er dan inmiddels een op lange termijn houdbaar business model? Over welke kosten spreken we dan op korte en lange termijn, en hoe voorziet u de Antwerpse waterbussen rendabel te maken en te houden?
U stelt verder dat het Havenbedrijf er voor zal zorgen dat de randvoorwaarden in orde zijn: veilige steigers en een goede aansluiting op het openbaar vervoersnet. Hierbij volgende vragen: (i) Wordt er - ook in het scenario van een samenwerking met NMBS en De Lijn - voorzien in een goede aansluiting op de routes van de i bus in de haven? (ii) Welke stedelijke infrastructuur denkt u hier te gaan gebruiken (aanlegstijgers etcetera), en hoe gaat u dit regelen, en wordt aldaar voorzien in parkeerfaciliteiten?
De Schelde kent een sterk tij dat elke dag anders is. De stroming van de rivier is ook niet zo gemakkelijk te bevaren. Een waterbus heeft een zekere regelmaat nodig om reizigers te overtuigen haar te gebruiken als vervoersmiddel. Hoe kan ervoor gezorgd worden dat de gebruiker van deze waterbus kan vertrouwen op een regelmatige dienstverlening?
Tot slot kunnen volgens het Havenbedrijf de waterbussen worden ingezet op drie niveaus: een havenlijn, een stadslijn en een regiolijn. Hierbij volgende vragen: (i) Wordt het Kanaaldok opengezet voor het personenvervoer over het water, van en naar de stad, of beperkt u zich tot een bijkomende overzetmogelijkheid voor fietsers aan het Kanaaldok, zodat de vaak afgesloten Lillobrug kan omzeild worden? (ii) voorziet u verbindingen richting Temse, Dendermonde en Boom (Rupel)? (iii) En binnen welke termijn voorziet u, vanuit realistisch oogpunt, het Albertkanaal te betrekken in uw watermobiliteitsproject

Dank alvast voor de duidelijke antwoorden, die blijk geven van realiteitszin. Alleszins heeft u gelijk dat wanneer de Antwerpenaar leeft van het water, deze er dan ook wat mee moet doen. Wij moeten het meer benutten. 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is