Water-link pakt probleem Bisschoppenhoflaan aan

Op 7 oktober 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Wateroverlast

DEURNE - Voor de vierde keer in enkele maanden tijd stond de Bisschoppenhoflaan in Deurne donderdagochtend weer gedeeltelijk blank. Water-linkvoorzitter André Gantman gaat over tot actie: de hele waterleiding, in totaal meer dan zeven kilometer, wordt vervangen.

Donderdagochtend was het gelukkig niet zo erg als de vorige keren. Toen werd de Bisschoppenhoflaan kortstondig omgevormd tot de Rio Grande van Deurne. Zo'n vaart liep het nu dus niet, maar toch zorgde dit vierde waterlek weer voor de nodige hinder. “Dat we geen water hebben, is niet zo'n ramp”, zegt Greta Dillien, zaakvoerster van bruidswinkel Jagré. “Maar elke keer als ze de stoep en mijn parking moeten openbreken, geraken mijn klanten moeilijk tot aan de zaak. Ze kunnen niet parkeren én moeten door het slijk om binnen te kunnen komen. Dit was de derde keer dat we dit meemaakten. Prettig is anders.”

Een frustratie die op begrip kan rekenen bij André Gantman. “We gaan dit probleem dan ook meteen deftig aanpakken”, zegt hij. “Tot nu toe werd elk lek apart hersteld. Alhoewel de herstelploegen prima werk leveren, wordt het nu duidelijk dat oplappen niet meer volstaat. We gaan de volledige waterleiding aan beide kanten van de straat vernieuwen, in totaal gaat het om meer dan zeven kilometer leiding. Omdat de Bisschoppenhoflaan een gewestweg is, moeten we daarvoor terecht bij het Agentschap Wegen en Verkeer.”

Wanneer de schop in de grond kan, is dus nog niet duidelijk. “Ik heb opdracht gegeven om de werken bij hoogdringendheid in te plannen. De eerste vergadering staat al genoteerd in de agenda.”

Gantman wijst erop dat een groot deel van het Antwerpse leidingstelsel decennia geleden geplaatst werd, toen sommige wijken nog een stuk verkeersluwer waren. “Door de toename van het zware verkeer, moet ook het ritme van verbeter- en onderhoudswerken omhoog. Ik heb het al gezegd: er zal de komende jaren nog veel geld in de grond moeten worden gestoken, willen we deze problemen vermijden.”

Greta Dillien mag zich er dus aan verwachten dat het voetpad nog maar eens opengebroken zal worden. “Maar als dat het probleem definitief oplost, dan hebben we daar geen probleem mee”, zegt ze.

Bron: Dennis Van Damme
Gazet van Antwerpen/Metropool Stad - 07 Okt. 2016 Pagina 15