Visie op mobiliteit @gemra

Op 23 november 2015, over deze onderwerpen: Initiatiefrecht gemeente- en districtsraadsleden

Door Koen Laenens (gemeenteraadslid)

Voorzitter, collega’s,

Op regelmatige basis verwijt men ons dat wij de partij van de auto zijn. Dat wij alleen maar de automobilist in de watten leggen. Ik wil hier graag voor eens en altijd het tegendeel bewijzen.

Als men ons bestuursakkoord leest van drie jaar geleden, het duidelijke mobiliteitsplan en de slides bekijkt van afgelopen commissie, ziet men dat dit college een duidelijke visie heeft over mobiliteit. Dit college wil in tegenstelling tot vroeger inzetten op alle vervoersmodi.

Ik verduidelijk mij even:

Openbaar vervoer

Als we allereerst het openbaar vervoer onder de loep nemen zien we stilaan meer en meer nieuwe albatros tramstellen in het straatbeeld verschijnen. De oude trams worden vervangen door deze nieuwe en aangename voertuigen. Hierdoor wordt de capaciteit enorm opgetrokken en verhoogt het vervoerscomfort voor de reiziger.

Net zoals in het buitenland verschijnen er binnenkort overstappunten waarbij men van de bus vlot overstapt op de tram. Hierdoor kunnen het aantal bussen die dwars door de stad rijden geleidelijk aan afnemen. Denken we hierbij aan het knooppunt aan Berchem station en op de toekomstige site Havana in het Noorden van onze stad. Bussen van buiten de stad dienen hiervoor niet meer tot op de Rooseveltplaats te rijden.

Afgelopen jaar werd ook de Reuzenpijp onder de Turnhoutsebaan in gebruik genomen waardoor er in de toekomst, wanneer tram 10 ook ondergronds gaat, minder openbaar vervoer bovengronds over de Turnhoutsebaan zal denderen. Wat de leefbaarheid en kwaliteit van de buurt aldaar flink zal verbeteren.

Naast nieuwe trams, het eindelijk optimaliseren van ons pre-metronetwerk gaat men er ook voor zorgen dat een vlotte doorstroming van het openbaar vervoer gegarandeerd wordt en dit door optimalisatie van de verkeerslichten. Een duidelijke wens, of beter gezegd verzuchting van de burger voor een snel, duurzaam en betrouwbaar openbaar vervoersnetwerk.

Fiets

Voor de fietsers werden er ook al heel wat inspanningen geleverd. Zo werden heel wat fietspaden in een nieuw jasje gestoken. Klinkers werden vervangen door rode asfalt. Zo werd o.a. het Ringfietspad en het Singelfietspad, met in 2016 openbare verlichting, aangepakt.  Het rijcomfort van de fietsers wordt zo verbeterd. Deze fietspaden zullen vervolmaakt worden met de verdere aanleg richting ijzerlaan via de Slachthuislaan.

Ook verschijnen er binnenkort twee fietsbruggen. Eén aan de ijzerlaan en aan Berchem station. Hierdoor kunnen de fietsers op een veilige manier het Albertkanaal en de Singel dwarsen.

Stapsgewijs verschijnen er meer en meer fietsstraten. Zo krijgt de fietser in de toekomst zelfs zijn eigen toegangspoort stads inwaarts aan de Statielei in Borgerhout. Vervolgens kan de trapper zijn weg verderzetten via een rode-asfaltloper parallel met de Turnhoutsebaan.

Naast fietspaden zien we de verdere uitbouw van de fiets-O-strades in samenwerking met de provincie. Zo wordt ook het langere afstandsverkeer met de fiets gepromoot. Vanuit alle windrichtingen zal de stad dan veilig te bereiken zijn met de fiets.

Veilig met je fiets je doorheen de stad kunnen verplaatsen is één zaak, je fiets veilig stallen is een andere bekommernis van dit stadsbestuur. Zo wordt er o.a. geïnvesteerd in extra fietsbeugels en een veilige ondergrondse fietsparking aan de Teniersplaats en op de Havana-site.

Ten slotte, wat de fiets betreft, zien we het enorme succes van ons deelfietsensysteem Vélo. Momenteel telt Vélo meer dan 33 000 jaarabonnees, maken deelfietsgebruikers bijna 4 miljoen ritten per jaar of meer dan 6 ritten per fiets per dag. Indrukwekkende cijfers!

Daar het systeem momenteel enkel binnen de Singel is uitgerold, heeft de stad de uitdrukkelijke wens om dit tegen midden 2017 uit te breiden naar 112 stations buiten de Singel. Dit wil zeggen zo goed als een verdubbeling van de capaciteit (1800 fietsen + 1300 fietsen / 150 stations + 112 stations).

De opkomst van de elektrische fiets wordt in dit succesverhaal niet vergeten. Men denkt er ook aan om hiervoor ook een systeem te ontwikkelen met 20 extra stations met een 250-tal e-bikes. Zoals u ziet een duidelijke toekomstvisie.

Nu al gebruiken wekelijks meer dan 800 000 mensen het systeem Velo. Met de eventuele uitbreiding midden 2017 zouden meer dan 1 miljoen mensen wekelijks in contact komen met het Velosysteem.

Voetganger

Voor de voetganger krijgt o.a. de Via Sinjoor meer en meer vorm. Het vernieuwde Operaplein zal de oversteek van de Leien voor de bezoeker die van  De Keyserlei komt en naar de Meir wil heel wat vlotter en aangenamer maken. Je veilig en snel verplaatsen doorheen de stad is een duidelijke wens van de Antwerpenaar.

Zo staat er op de kaaien thv de Suikerui het eerste aftelverkeerslicht. Ik hoor dat de schepen dit systeem de komende jaren verder zal uitrollen in onze stad. Uiteraard juich ik dat toe.

In samenspraak met de districten werden en worden er heel wat voetpaden heraangelegd wat het comfort voor de stapper verbeterd.

Auto

Ten slotte verrijzen er voor de auto o.a. nieuwe Park en ride plaatsen, o.a. aan de Bosuil en staat de uitbreiding van de bestaande P&R op Linkeroever op het programma. Hierdoor kunnen automobilisten vlot hun auto kwijt op parkings aan de rand van de stad. Ook worden de plannen gemaakt om een gestapelde P+R te realiseren aan de Havanasite, op Linkeroever, in Merksem en in Wommelgem. Zo kunnen we dan de automobilist stimuleren om verder te trammen naar de stad.

Naast de P+R’s zal ook het parkeergeleidingssysteem uitgebreid worden. Zo zullen die borden ook op Linkeroever en aan het Sportpaleis verschijnen.

In de wijken gaan we ook het aantal verkeerslichten reduceren, waar mogelijk. Dit ter verbetering van de verkeersveiligheid en de doorstroming. Hiervoor worden de kruispunten wel leesbaarder gemaakt.

In 2018 zal, in samenspraak met de districten, 95% van het Antwerpse grondgebied zone 30 zijn. Dat zal in de woonwijken ook duidelijk zichtbaar worden door het aanbrengen van duidelijk stempels op het wegdek en de aanpassing van het wegbeeld. Eenvoudige ingrepen die NOOIT werden uitgevoerd. Onze schepen doet het!

Zoals u ziet laten wij de burger ten minste kiezen welk vervoermiddel hun voorkeur uitdraagt. Voor ons is het een en-en verhaal! De vrijheid van transportmiddel is voor ons primordiaal.

Uiteindelijk zien we dat door een goede samenwerking van dit stadbestuur met de verschillende partners, vb. NMBS, DE Lijn,... er al heel wat stappen zijn gezet naar een verkeersveiligere stad. Zo kunnen alle vervoersmodi in onze stad terug harmonieus rondrijden/lopen.