Vier nieuwe straten voor Deurne

Op 26 maart 2018, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Wonen en ruimtelijke ordening
Perspectief Stevenslei

DEURNE - Tussen de vernieuwbouw van de huidige 250 sociale woningen en de nieuwe vleugel van AZ Monica komt in 2020 een openbaar park met vijf nieuwe straten (en vier nieuwe straatnamen).

Naast het Jos van Geelpad, vernoemd naar de Deurnese verzetsheld Jos van Geel, die op 25 januari 1944 werd opgepakt door de Duitse Sicherheitspolizei en op 2 december 1944 in Gross Rosen overleed, krijgen ook Cesar Vanderheyden, Lizzie Marsily, Maria Baers en Maria Middelares een straat.

Op 25 januari 1944 werd naast Jos van Geel ook César Vanderheyden opgepakt. Hij is in Buchenwald gestorven. Weduwe Vanderheyden leefde na de oorlog erg terug getrokken en heeft nooit contact gezocht met de diegene die de terreur overleefd hebben of de familieleden van andere slachtoffers. Momenteel weten we niet echt wie César Vanderheyden was.

Lizzie Marsily was een Antwerpse bankiersdochter die ijverde voor het welzijn van tuberculoselijders. Zij was jarenlang hoofd secretaresse van de Nationale Bond voor de Tuberculosebestrijding. Voor de Tweede Wereldoorlog had tuberculose een status die vergelijkbaar was met de behandeling van aids een aantal jaren geleden: een vaak fataal aflopende, nauwelijks behandelbare ziekte. De behandeling bestond uit rust en kuren in sanatoria met “gezonde” lucht”. Tot 1974 was er in Malle een sanatorium (vandaag woonzorg- en revalidatiecentrum “De Dennen”) dat Lizzie Marsily’s naam droeg.

Maria Baerts was sociaal werkster, senator en stichter van de Kristelijke Arbeiders Vrouwen (vandaag Femma). Eén van de grote figuren van het christelijk feminisme tijdens het interbellum. Zij ligt begraven op het Sint-Fredegandus begraafpark.

Maria Middelares verwijst naar de oude naam van het Algemeen Ziekenhuis Monica dat in 1997 ontstond door een fusie van de vroegere Eeuwfeestkliniek en het vroegere O.LV. Middelares in Deurne.

“Wij herdenken twee burgerlijke slachtoffers van het nazi terreur met deze namen, naast twee sterke vrouwen”, aldus Tjerk Sekeris, districtsburgemeester “in feite drie, want ook Maria is in feite een vrouw”.

Het district koos voor paden omdat gemotoriseerd verkeer in al deze straten niet toegelaten wordt tenzij bestemmingsverkeer voor de bewoners.

“Naast het Vredesmonument op het Wim Saerensplein, een herdenkingsbord aan de vroegere cinema Plazza (vandaag Gallifortlei) die de razzia van 28/29 augustus 1943 herdenkt, komt er ook “oriëntatieteken” om de burgerlijke slachtoffers van het nazi terreur te herdenken. Wordt dat een steen, een tuin, een standbeeld … dat zijn we nog volop over aan het nadenken”

Verantwoordelijke: Tjerk Sekeris districtsburgemeester
Beelden:  “De Nijl Architecten” en “Woonhaven”