Museum Stampe & Vertongen

Op 8 oktober 2016, over deze onderwerpen: Luchthaven Deurne
Op de foto Danny Cabooter (Stampe & Vertongen), Wim Verbist (luchthavencommendant) en Tjerk Sekeris (distrcitsvoorzitter) met de eigenaars van alle Belgische SV4

Zaterdag 8 oktober 2016 was een belangrijke dag voor de luchthaven van Deurne en in het bijzonder voor het museum Stampe & Vertongen. Op die dag kregen vierentwintig Belgische eigenaars van één van de legendarische SV4 uit de handen van de directeur van de Federale Dienst Luchtvaart een nieuw Nationaal Certificate of Airworthiness.

De Stampe & Vertongen SV 4 is een vliegtuig ontworpen door George Ivanow en gebouwd door Stampe & Vertongen. De eerste vlucht vond plaats in 1933. Vandaag vliegen er wereldwijd nog twee honderd SV4 rond, in ons land nog vierentwintig exemplaren. De SV 4 is daarmee het meest succesvolle Belgische vliegtuig ooit gebouwd. Wij mogen met rede trots zijn op vliegend Deurns erfgoed.

Tot vandaag mochten de Belgische SV 4 geen vluchten doen buiten België, maar nu mogen zij onbezorgd rondvliegen in alle landen/leden van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (International Civil Aviation Organization). In 191 aangesloten landen kan het team van Danny Cabooter, bezieler van het museum Stampe & Vertongen nu zorgeloos rondvliegen. “Out of Africa” achter na.

De luchthaven is sinds 1923 in Deurne gevestigd. “Elke rechtgeaarde Deurnenaar houdt van zijn vliegveld” lacht Tjerk Sekeris, districtsvoorzitter. “En met dit nieuwe luchtwaardigheidsbewijs kan de SV 4 nog meer dan vroeger optreden als waardig ambassadeur voor onze luchthaven”.

Verantwoordelijke: Tjerk Sekeris Voorzitter van het Districtscollege
Foto: van Paul Soons