Schoolstraten

Op 22 augustus 2017, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Politie & Veiligheid
Verkeersbord

DEURNE - Tot nog toe waren er twee schoolstraten in de stad Antwerpen: de Monnikenhofstraat in Berendrecht en de Baron Leroystraat - Frans Messingstraat in Deurne. Op 1 september wordt de Leon Stampelaan met basisschool Drakenhof in Deurne aan dat lijstje toegevoegd.  En vanaf 4 september wordt ook de Hertoginstraat, waar het Koninklijk Lyceum van Antwerpen is gevestigd, ingericht als schoolstraat. Na de herfstvakantie volgt mogelijk Sint-Bernadette in de Anton van de Bosschelaan.

In 2014 lanceerde Antwerpen de eerste schoolstraat in Berendrecht. Twee jaar later was Deurne aan de beurt. Beide projecten werden intussen positief geëvalueerd.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis:  “Door de hele straat aan het begin en het einde van de schooldag even af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, creëren we een veilige schoolomgeving voor kinderen en jongeren.”

De eerste nieuwe schoolstraat wordt de Leon Stampelaan in Deurne. Die gaat op 1 september van start. Daar wordt de straat autoluw gemaakt tussen 8:10 en 8:40 uur en tussen 15:20 en 15:50 uur. Woensdagmiddag is de straat voor gemotoriseerd verkeer afgesloten van 12:00 tot 12:30 uur.

Districtsvoorzitter Tjerk Sekeris is optimistisch. Zeker na het geslaagde project in de Baron Leroystraat toont hij zich een groot pleitbezorger van meer schoolstraten. “Toegegeven, de invoering vraagt soms wat overredingskracht. Het is begrijpelijk dat sommigen vooraf hun twijfels hebben over de concrete schoolstraatplannen, maar in de praktijk blijkt dat na een proefperiode de meeste mensen de voordelen ervan inzien. We vragen aan buurtbewoners, ouders en leerkrachten een aanpassing en, zeker in het laatste geval, wat extra inspanningen, maar ze krijgen er wel een kindvriendelijkere omgeving voor in de plaats. En wat goed is voor kinderen, is goed voor iedereen”, aldus Sekeris. “Overigens mogen in de straat geparkeerde auto’s de straat altijd verlaten en kunnen hulpdiensten te allen tijde door, dat spreekt vanzelf.”

Verdere uitbreiding
Ondertussen werden er nog meer aanvragen ingediend door scholen. Voor drie scholen in Antwerpen en Deurne wordt onderzocht of er na de herfstvakantie een schoolstraat kan worden

Verantwoordelijke: Tjerk Sekeris districtsvoorzitter