Pas nu wordt het concept “shared space” duidelijk voor iedereen

Op 19 september 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Pas nu wordt het concept “shared space” duidelijk voor iedereen

DEURNE - Vandaag opende burgemeester Bart de Wever het kruispunt Waterbaan/Herentalsebaan.
De leden van de plaatselijk brandweer waren duidelijk in hun nopjes en na een oefening, waarbij een man gered werd uit de dakgoot van Domino, spoot de brandweercommandant de straat open.

“De Heraanleg van de Herentalsebaan is een schoolvoorbeeld van hoe een samenwerking tussen bewoners, handelaars, aannemers en stad en district zou moeten lopen”, aldus Ernst Greeve (Stuurgroep Herentalsebaan).

De handelaars van de Herentalsebaan overbruggen door het creëren van een positieve vibe in hun straat en een strakke communicatie deze voor hen toch moeilijke periode.

Vanaf donderdag 20 september gaat een deel van de pas vernieuwde straat open voor alle verkeer. Van aan de Waterbaan tot aan café ’t Mestputteke. Ook het stuk van de Florent Pauwelslei tot aan de parking van AZ Monica is dan opnieuw bereikbaar. Vandaag wordt nog hard gewerkt aan de opkuis van de straat en het aanbrengen van belijning voor parkeervakken.

“Pas nu wordt het concept “shared space” duidelijk voor iedereen. Door de parkeervakken te concentreren op de pare kant en zonder stoepen te werken kan elke weggebruiker zijn eigen plaats zoeken”, zegt Tjerk Sekeris, districtsvoorzitter. Er komen bovendien nog bomen aan de pare kant en er komen 216 fietsbeugels. Voetgangers en fietsers mogen zich vrij bewegen over de breedte van de straat. Er komt bovendien een oriëntatiepunt op parking Elite en parking Luc Philips die uitwaaiert over de straat. Een heel aantal handelaars heeft al te kennen gegeven dat ze de blaadjes van de landmark (die verwijzen naar het groene karakter van Deurne) willen verder zetten  op hun etalage.

Positieve vibe
Ook burgemeester Bart De Wever (N-VA) was aanwezig woensdagmorgen. “Het gaat erg goed vooruit, dat kan ik zien van bij mij thuis”, zegt De Wever. “En de positieve vibe die hier heerst, heb ik nog nooit gezien bij een heraanleg.”

Verantwoordelijke: Tjerk Sekeris districtsburgemeester
Foto's: Koen en Jorg