Overkapping van de volledige ring droom of realiteit?

Op 17 september 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Foto van website: www.overdering.be

Dhr. Koen Kennis, Schepen van onder andere Financiën en mobiliteit heeft op een duidelijke en heldere wijze toelichting gegeven over de historiek van de mobiliteitsknoop en over het toekomstverbond dat uiteindelijk de knoop heeft ontward.

Reeds in 1997 was er sprake van een overkapping van de ring van Antwerpen, echter door de politieke onmacht is dit dossier verzeild in een loopgraven verhaal zonder enig zicht op een oplossing. Bedrijven konden niet meer bevoorraad worden, ze stonden stil op de ring. Naast de financiële gevolgen waren er ook grote gevolgen voor de leefbaarheid in en rond Antwerpen,  denk daarbij aan de geluidsoverlast , de luchtkwaliteit en de mobiliteit. Er werd berekend dat elke dag vertraging min 1mio euro kost aan de gemeenschap.

N-VA is niet bij de pakken blijven zitten en heeft samen met de Vlaamse regering het proces van de Intendant opgestart, iedereen voelde aan dat de echte knoop lag bij de leefbaarheid en daarmee ook de overkapping. Indien de mobiliteitsknoop niet opgelost kon worden kan er ook niet overkapt worden wat noodzakelijk is om de leefbaarheid te verbeteren. Via de ambitienota, gesprekken met het bestuur, overheden en burgerbewegingen is het toekomstverbond tot stand gekomen. Hoe kunnen wij als Antwerpenaren ervoor zorgen dat de 1,5 mia euro (250 mio van de Stad en Haven en 1 mia van de Vlaamse overheid) efficiënt kunnen aangewend worden. We dienen van de rechtbank naar de werkbank/tekenplank te gaan om  technisch haalbare oplossingen te creëren.

Naast de financiële zekerheden moest er ook een oplossing gevonden worden opdat de realisatie ook niet opnieuw in loopgraven vastloopt. Mobiliteit en leefbaarheid stopt niet bij de gemeenten-, districtsgrenzen en bovendien zal de realisatie van zulk een groot en complex project niet in één generatie volledig afgewerkt kunnen worden. Het project steunt op 5 pijlers: Oosterweelverbinding, R2-Haventracé, Modal shift, Overkappingen en de Samenwerkingsstructuur.

Oosterweelverbinding: Men is akkoord dat deze er moet komen, waar deze moet komen en in grote lijnen hoe ze gebouwd gaat worden. De huidige infrastructuur verwerken veel meer verplaatsingen dan waarvoor ze voorzien zijn. Bij de minste calamiteit gebruikt men sluipwegen door de stad, via de konijnenpijp, via de kaaien via de districten met de nodige problemen tot gevolg. We willen bereiken dat voertuigen die van/naar Antwerpen komen zolang en zoveel mogelijk op het versterkt bovenliggend wegennet blijven.

R2-Haventracé: Men is akkoord om een groot deel van het verkeer oost-west weg te houden van de ring. Men gaat daarom de R2 versterken en uitbreiden zodat deze meer verkeer aankan en zal aantrekken. Om dit te bereiken zal er onder andere in een ondergrondse A102 worden voorzien met aansluiting op de E34 en de A12 met lokale op- en afritten ter hoogte van het kanaal zodat de lokale wegen in Deurne ontlast worden. Er komt ook een tweede spoorontsluiting om vrachtverkeer van de weg te houden.

Modal Schift: Om dan nog files te vermijden zijn we akkoord dat er een modal schift moet komen waarbij slechts 50% van onze mobiliteit ingevuld wordt met de eigen (vracht)wagen en de andere 50% met alternatieve vervoersmiddelen. Alle initiatieven rond carpooling blijken onvoldoende resultaat op te leveren. We kunnen dit niet verplichten en dienen de bestuurders te verleiden om voor een alternatief vervoersmodi te kiezen. De mentaliteitsverandering bij de bestuurder zal een moeilijk en langdurend traject zijn en kan maar duurzaam zijn indien hij/zij zelf een eigen keuze kan maken. Binnen de ring zijn er vele mogelijkheden, bus, tram, cambio, scooter, velo , … en is de verhouding 40% auto, 60% alternatief. Dit werd ook naar de districten uitgerold.

Overkappingen: Men is akkoord om een zo volledig als technisch mogelijk een overkapping te voorzien zodat de geluidsoverlast en leefbaarheid kan verhogen. Nu is de tijd aangebroken om onze dromen te gaan realiseren. Er zijn 6 teams uitgekozen van ontwerpers om concrete ontwerpen te maken die kunnen uitgevoerd worden. Dit werd ingezet met de ringdagen waarbij iedereen zijn inbreng kon geven, hieruit zijn nu reeds héél interessante opmerkingen gekomen.

Samenwerkingsstructuur: Men is akkoord dat er afspraken moeten zijn om dergelijk omvangrijke projecten te beheren. Vandaar dat er vervoersregio’s met een regioraad, werkgemeenschappen en een Antwerps werkplatform werden opgericht.

Conclusie: Bedoeling is om samen met alle stakeholders stappen te zetten om tot werkbare oplossingen te komen, om ontwerpen te creëren die uitvoerbaar en realiseerbaar zijn. De overkapping van de ring is een droom die nu eindelijk gerealiseerd zal worden.

Verantwoordelijke: Johan Drijkoningen vormingsverantwoordelijke N-VA Deurne

Foto Omslag Website: www.overdering.be