Nieuw pleintje aan de Stalinsstraat in Deurne ingehuldigd.

Op 25 november 2017, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Wonen en ruimtelijke ordening
Nieuwe pleintje aan de Stalinsstraat in Deurne ingehuldigd.

Het district Deurne en Woonhaven hebben op zaterdag 25 november het nieuwe pleintje aan de Stalinsstraat in Deurne ingehuldigd.

In augustus verhuisden de eerste bewoners naar de nieuwe sociale woningen aan de Stalinsstraat. Vooraan aan de kant van de Turnhoutsebaan vinden we zeven appartementen en een passerelle. Daarachter bevinden zich negen eengezinswoningen. Door die inplanting kwam er ruimte vrij voor een binnenplein in de Stalinsstraat.

Het binnenplein telt enkele zitbanken en een aantal bomen. Antiparkeerpaaltjes beletten dat er auto’s op het plein zullen parkeren. De bewoners kunnen gebruik maken van twee laad & loszones en een buurtfietsenstalling. Die buurtfietsenstalling is de inpandige fietsstalling in Deurne. Naast de inwoners van de sociale woningen kunnen ook buurtbewoners hun fiets hier veilig stallen. Alleen abonnees hebben immers toegang tot het complex.

Het pleintje werd heraangelegd met nieuwe kleiklinkers om het historisch karater van de buurt te benadrukken. Dezelfde kleiklinkers trekken we later door in de rest van de buurt. In het voorjaar van 2018 beginnen we met de heraanleg van Deurne Dorp Noord (Hallershoflaan, Rosenstraat, Jan Bielsstraat) met diezelfde klinkers, later volgt de rest van Deurne Dorp Zuid.

Op het pleintje staat vandaag een beeld “been” van de Nederlandse kunstenaar Henk Visch. Dat is een voorlopig beeld, omdat het district nog meer plannen heeft met dit pleintje.

“Het district Deurne geeft vandaag de aftrap voor een bijzonder kunstproject”, legt Tjerk Sekeris, districtsvoorzitter, uit: “Via bewonersoverleg krijgt de buurt Deurne Dorp een uniek kunstwerk. Volgend jaar kunnen de buurtbewoners hun stem laten horen, wandelingen maken, voorstellen suggereren en een kunstenaar kiezen.”.

Dat gebeurt in samenwerking met het Middelheim Museum en Zaal Jeanne Simons.

Verantwoordelijke: Tjerk Sekeris districtsvoorzitter.
Foto's: Tjerk Sekeris