N-VA Deurne beschermt miljonairsvilla

Op 8 oktober 2018, over deze onderwerpen: Erfgoed
Villa Cogels

N-VA Deurne beschermt miljonairsvilla

N-VA Deurne is er in geslaagd Villa Cogels op de Alfons Schneiderlaan te beschermen. De villa die vele oudere Deurnenaars kennen als de laatste villa die bewoond werd door een Cogels staat op de Inventaris voor Onroerend Erfgoed.

Villa Cogels is één van de grootste en één van de laatste vrijstaande villa’s in de wijk. Frédegandus Cogels liet de villa in 1929 bouwen, maar het is zijn zoon Antoine Cogels die er na de tweede wereldoorlog gaat wonen. De familie Cogels is in Antwerpen (en Deurne) niet onbekend. Georges Cogels was van 1839 tot 1885 burgemeester van Deurne. Een andere tak verleende zijn naam aan de Cogels-Osylei in Berchem.

“De bescherming van de laatste Villa Cogels is belangrijk voor Deurne”, zegt Tjerk Sekeris, districtsburgemeester. Niet alleen omdat dit pand een unieke geschiedenis heeft. Door het pand op de Inventaris voor Onroerend Erfgoed te zetten weten wij dat het geen tweede Kaasboerin wordt. Aan de afbraak van de Kaasboerin konden we weinig doen. Het gebouw had een hoge emotionele waarde voor de Deurnenaar, maar was niet historisch, en de eigenaar mocht er wettelijk op bouwen.

Door Villa Cogels te beschermen houden we het hoogstwaarschijnlijk uit de handen van een project ontwikkelaar die alleen aan winst maximalisatie denkt. De Alfons Schneiderlaan verdient beter.

Verantwoordelijke: Tjerk Sekeris districtsburgemeester
Foto: Tjerk Sekeris