U bent hier
Inrichtingsprincipes zone 30 voor goede herkenbaarheid
De stad Antwerpen zet zones 30 in om de verkeersveiligheid en leefbaarheid van woonwijken te vergroten. Om deze zones goed herkenbaar te maken, legde de stad enkele ontwerpprincipes vast.
Zones 30 zijn een belangrijk deel van het stedelijke mobiliteits- en verkeersveiligheidsplan. De stad zet zich daarom in om grote, aaneengesloten zones 30 in woonwijken versneld uit te rollen. “Tegen het einde van deze legislatuur willen we alle woongebieden binnen de grote verkeersassen afbakenen en inrichten als een zone 30”, zegt schepen Koen Kennis.
Het gaat daarbij niet enkel om het invoeren van de snelheidsbeperking, maar ook om de autobestuurders duidelijk te maken dat ze in een zone 30 toekomen. Herkenbaarheid is immers noodzakelijk voor een goede naleving van een zone 30. Als weggebruikers in één oogopslag weten dat ze een woonwijk inrijden, is de kans groter dat ze de snelheidsbeperking zullen respecteren. Daarom legt de stad nu enkele ontwerpprincipes vast, die ze in de toekomst zal toepassen bij de inrichting van zones 30.
Toegangspoorten
De stad zet in op de inrichting van duidelijke toegangen tot de zones 30. Om aan de toegangen een herkenbaar poorteffect te creëren, zullen een aantal elementen hier steeds terugkeren: de wettelijke 30 km-zoneborden, een gekleurde grondsticker met het zonebord en een zone-30-mast, een paal die met een extra bord de aandacht vestigt op de zone 30. Aan de districten wordt het engagement gevraagd om aan de toegangspoorten te investeren in voetpaduitstulpingen en een verkeersplateau.
In de zones 30 brengt de stad op regelmatige afstand grondschilderingen aan die de autobestuurders herinneren aan het lagesnelheidsregime.
Schoolomgevingen
In de hele stad zijn schoolomgevingen al als zone 30 ingericht. Met het uitbreiden van de zones 30 worden schoolomgevingen opgenomen in grotere zones. Hierdoor verlaagt de herkenbaarheid van de schoolomgevingen. Daarom voorziet de stad in een grondsticker van het gevaarsbord ‘A23’. Dat duidt op een plaats waar veel kinderen komen. Er komt ook een vlaggenmast ter hoogte van de schoolpoorten.
Koen Kennis: “De stad en haar districten zullen blijven investeren in snelheidsremmende maatregelen in de zones 30, zoals verkeersplateaus, rijbaankussens, asverschuivingen enzovoort. Zo kunnen we de geldende snelheidslimiet ook fysiek afdwingen en verbeteren we de verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid in de woonstraten.”