Het district Deurne wil autodelen stimuleren

Op 29 juni 2016, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Mobiliteit en openbare werken
cambio autodelen

DEURNE - Het district Deurne wil autodelen stimuleren en verhoogt het aantal autodeelplaatsen voor Cambio. Er komt er eentje bij op de Gallifortlei (voor het postkantooor) en er komt er ééntje bij op de Boekenberglei (tegenover nr. 221 naast de bestaande Cambio plaats).

“Wij hebben Cambio ook gevraagd om bijkomende plaatsen in Deurne te onderzoeken” zegt Tjerk Sekeris (districtsvoorzitter N-VA). Op het Wim Saerensplein bijvoorbeeld na de heraanleg, of aan de oude keerlus van Tram 10 (pleintje Schotensesteenweg/Turnhoutsebaan) of op het Arenaplein.

Bij autodelen maken meerdere huishoudens en/of bedrijven om beurt gebruik van één (of meer) wagen(s). Autodelen gaat uit van een eenvoudig principe: de wagen wordt gebruikt wanneer hij nodig is. Wanneer de wagen niet nodig is, kan deze door iemand anders gebruikt worden.

Onderzoek (onderzoek verplaatsingsgedrag Vlaanderen) leert ons dat de Vlaming 43 minuten per dag de auto gebruikt, dat wil met andere woorden zeggen dat een auto meer dan 23 uur per dag stil staat. Wagens binnen autodelen rijden tussen drie en zes uur per dag (hangt af van de aanbieder en de standplaats).

Als wij 1.000 gezinnen in Deurne kunnen overtuigen om hun wagen weg te doen en over te stappen op deelwagens besparen wij 125 parkeerplaatsen op het openbaar domein. Wij breiden de publieke ruimte m.a.w. uit met 1250 m2. Meer plaats voor openbaar groen.

Als wij vandaag weten dat een gemiddelde auto vandaag in Vlaanderen € 280/per maand kost (aankoop, belastingen, verzekering, onderhoud, autocontrole), zonder huur garage of parkeergelden, dan zouden heel wat Deurnenaars goedkoper af zijn als zij rationeel nadenken over hun wagengebruik/bezit.

Het districtscollege geeft alvast het goede voorbeeld: zowel Ariane van Doren (cultuur), als Karen Maes (senioren), als Tjerk Sekeris (voorzitter) hebben vandaag een “Cambio” abonnement.

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is