Het district Deurne krijgt twee kilometer fietsstraat

Op 3 juni 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Het college van burgemeester en schepenen besliste versneld werk te maken van de aanleg van nieuwe fietsstraten. De stad wil daarmee het comfort voor fietsers op het vlak van ‘social distancing’ garanderen en ook de doorstroming van het fietsverkeer verbeteren.

De nieuwe fietsstraten zullen immers zoveel mogelijk op elkaar aansluiten, en de verbinding maken met bestaande fietsroutes Deurne krijgt een snelle fietsverbinding met Wommelgem en verbetert de fietsveiligheid op het drukste fietsknooppunt van de provincie Antwerpen (knooppunt 3 – Rivierenhof).

Missing link

De missing link op de Fietsostrade 107 Ranst – Antwerpen wordt weggewerkt. Het rondpunt van Wommelgem wordt over de Peter Benoitlaan, Nieuwe Donk, Vaartweg en de Wouter Haecklaan fietsstraat. Vandaag met voorlopige oversteken op de Ruggeveldlaan en de Sterckxhoflei, maar die worden later (vanaf 2022) overbrugd.

Meer ruimte voor fietsers

Op de kenmerkende rode kleur die fietsstraten hebben, is het nog even wachten. Door de versnelde uitrol is dat niet meteen mogelijk. De tijdelijke maatregelen zijn dus een voorbereiding op een structurele aanleg van deze fietsstraten zodat, in kader van corona, fietsers nu al meer ruimte krijgen.

Fietser mag voorbijsteken

Het district Deurne wil inzetten op de sensibilisering van alle weggebruikers in deze fietsstraten. Concreet zullen er informatiebordjes in het zicht van de fietsers en automobilisten gehangen worden waarop vermeld staat dat de wagen een fietser niet mag voorbijsteken in de fietsstraat. Deze zomer wordt bovendien in op de Ruimtevaartlaan, de bestaande en de nieuwe, markeringen op de rijbaan aangebracht in de vorm van een fiets met dubbelrichtingpijlen.

Daarnaast zullen de komende maanden alle dubbelrichtingsfietspaden gemarkeerd worden met een onderbroken middellijn. Fietsers én automobilisten zullen zo de straten beter herkennen waar fietsers in twee richtingen mogen rijden.

“Als we de modal shift (minder dan 50 % van de verplaatsingen met de auto) in Vlaanderen willen waarmaken moeten er goede en snelle fietsverbindingen komen met onze buurgemeenten”, zegt Tjerk Sekeris, districtsburgemeester (N-VA).

”Ik ben ook blij dat de Cornelissenlaan een fietsstraat wordt. Het district werkt aan een oversteek t.h.v. het Sterckxhof zonder verkeerslichten... de Cornelissenlaan wordt dan de logische fietsverbinding van en naar Antwerpen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is