Heraanleg Herentalsebaan zorgt voor nieuwe dynamiek bij handelaars

Op 27 februari 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Heraanleg Herentalsebaan

Na maanden van werkzaamheden werd de heraanleg van de Herentalsebaan in Deurne eind vorig jaar voltooid. Een coach detailhandel stond de handelaars tijdens de werken bij om de hinder in overleg met de stad, het district en de aannemers tot een minimum te beperken. Het hele traject moet ook in de toekomst voor een nieuwe dynamiek zorgen in en rond de langste winkelstraat van het district. Als kers op de taart organiseert het district samen met de stad en de handelaars een openingsfeest op 15 en 16 maart.

Ingrijpende werken zoals een volledige heraanleg van een winkelstraat vragen niet alleen veel geduld, maar ook een weldoordachte en doortastende aanpak. Daarom stond een coach detailhandel op initiatief van de stad en de provincie Antwerpen de handelaars bij, in het kader van een project dat steden en gemeenten aanmoedigt om hun winkelkernen te versterken.

Stuurgroep

Een stuurgroep met vertegenwoordigers van de stad, het district en de handelaars kwam elke maand samen om de belangrijkste onderwerpen te bespreken. Via Facebook werd ook een oproep gedaan naar nieuwe handelaars en een poll georganiseerd met de vraag welke nieuwe zaken de buurt in de straat wilden. Zo werden onder meer een viswinkel, een delicatessenzaak en een boekenwinkel genoemd. “Voor de handelaars zijn langdurige wegenwerken niet evident”, vertelt coach Erik Lejeune van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen. “Ook al is het eindresultaat een straat die meer uitstraling heeft en meer shoppers aantrekt, de periode van de werken zelf blijft heel moeilijk. De winkeliers verliezen er inkomsten aan, dat is onvermijdelijk. Ons doel was om dat van begin tot einde constructief en met gebundelde krachten aan te pakken. Om het met de slogan van onze affiches te zeggen: ‘Wij blijven bereikbaar, náh!’ En elke keer er iets te vieren viel, hebben we dat gedaan. Zo hebben we speelnamiddagen in het midden van de straat georganiseerd en de arbeiders bedankt door hen op spaghetti en een ijsje te trakteren. Kleine dingen, die een groot verschil kunnen maken.”

Nieuwe dynamiek

Nu de werken zijn afgerond, wordt des te meer naar de toekomst van de Herentalsebaan gekeken, en naar de verderzetting van het vernieuwde enthousiasme dat in aanloop naar en tijdens de heraanleg is ontstaan. Zo starten de handelaars binnenkort onder andere een campagne met vrijwilligers en affiches tegen zwerfafval.

Philip Van Acker, districtsschepen voor lokale economie in Deurne: “Dit project heeft duidelijk voor een nieuwe dynamiek gezorgd bij onze handelaars. We wisten dat we konden rekenen op hun inzet, de samenwerking verliep vlot en over de behaalde resultaten is iedereen tevreden. Met de uitgewerkte plannen en acties, en de verbintenis van enkele winkeliers om dit project te blijven ondersteunen, kunnen we onze handelskern verder versterken.”

Tjerk Sekeris districtsburgemeester, besluit: “Een sterke lokale middenstand versterkt het sociale weefsel van een buurt. Een heraanleg betekent ook een nieuwe start en dat hebben de handelaars van de Herentalsebaan goed begrepen. Door de handen in mekaar te slaan met de coach detailhandel, zorgen ze voor een bruisende dynamiek op en rond de winkelstraat met tal van leuke acties!  Ik ben zeer tevreden met het enthousiasme en engagement van de handelaars.”

Op vrijdag 15 en zaterdag 16 maart organiseert het district samen met de stad en de handelaars een openingsfeest om het einde van de heraanleg te vieren, met onder meer een latenightshopping op vrijdag en een groot straatfeest met parade op zaterdag.

Verantwoordelijke: Tjerk Sekeris districtsburgemeester
Philip Van Acker, districtsschepen voor lokale economie