U bent hier
Fietsbeleid Deurne
DEURNE - “Hoeveel nieuwe fietspaden heeft het huidige bestuur aangelegd in Deurne?”. Dat is de vraag die de Spa – fractie op de vorige districtsraad aan de voorzitter van het districtscollege stelde. “Hangt het succes van een fietsbeleid in Deurne af van het aantal kilometer nieuwe fietspaden in Deurne?”
Onder de vorige legislatuur werden fietspaden aangelegd op de Turnhoutsebaan en de Alfons Schneiderlaan. Is dat een reden voor Spa – Deurne om blij te zijn? N-VA Deurne heeft een fietsbeleid … een visie zonder realisatie blijft een visie.
Al bij al oogt het fietsbeleid van het vorige bestuur vrij mager omdat een fietsbeleid nu eenmaal niet alleen bepaald wordt door het aantal nieuwe fietspaden die aangelegd worden.
Wij vroegen en kregen een uitbreiding van het “Velo” netwerk. Deurne heeft vandaag 24 “Velo” stations met meer dan 290 fietsen.
Wij hernieuwden de fietspaden op de Jozef Verbovenlei, Ruggeveldlaan Noord en de Ruggeveldlaan tussen de Boterlaarbaan en de August van de Wielelei. Het Agentschap voor Wegen en Verkeer hernieuwde gedeeltelijk de fietspaden op de Boterlaarbaan en de Bisschoppenhoflaan. Wij vernieuwen volgend jaar de fietspaden op de Schotensesteenweg en de Vosstraat. Wij bouwen een nieuw fietspad over de Bremweide.
De Ruimtvaartlaan wordt omgevormd tot fietsstraat. Concreet worden de voetpaden vernieuwd. Er komen voetpaduitstulpingen ter hoogte van de Luchthavenstraat en de rijweg krijgt een rode toplaag.
Wij introduceerden twee schoolstraten waardoor jonge fietsers en hun ouders sneller geneigd zullen zijn om met de fiets naar school te rijden. Na de herfstvakantie komt er aan de Sint-Bernadetteschool nog een nieuwe schoolstraat.
De buurt Kriekenhof wordt volledig ingericht als zone “30”. Alle kruispunten worden verhoogd aangelegd, er komen poorten aan het begin van de buurt die de automobilist waarschuwen dat hij/zij in een zone “30” rijdt en extra maatregelen aan de scholen. Wij vergroenen bovendien de wijk met nieuwe bomen.
De bestaande zones “30” in Deurne Zuid worden uitgebreid en één grote zone tussen de Turnhoutsebaan, Gallifortlei, Ter Heydelaan, Alfons Schneiderlaan en Schotensesteenweg wordt geïmplementeerd.
Beperkt eenrichtingsverkeer in eenrichting straten waar fietsers tegen de rijrichting in mogen rijden is de norm geworden in Deurne, niet de uitzondering.
De overbreedte van de bestaande brug van de E34 over de Ruggeveldlaan wordt in 2018 in gebruik genomen als fietsbrug op de verbinding Wommelgem/Oelegem naar Antwerpen
Op de Wouter Haecklaan bouwt het Vlaams Gewest in 2018 een FietsOStrade … het district voert tegelijkertijd verkeersbegeleidende maatregelen in de straat uit.
Door een fietspad te voorzien onder de op – en afrit van de E34 is het Ringfietspad ingekort ter hoogte van de Turnhoutsepoort. Bovendien werd de kassiestrook op het Ringfietspad t.h.v. de Parking West Rivierenhof verwijderd en vervangen door een asfaltlaag.
De heraanleg van de Turnhoutsepoort zorgt bovendien niet alleen voor een betere doorstroming van het auto verkeer, maar ook voor comfortabele fietspaden en veiligere kruispunten.
De eerste inpandige fietsenstalling in Deurne is een feit en dit bestuur plaatste meer dan honderd nieuwe fietsnietjes.
“Een zone 30 doet meer dan goede fietspaden” bloklettert De Standaard dit weekend over het fietsbeleid in Nederland … een wijze raad voor onze vrienden uit de Spa fractie.
“De N-VA – Deurne vertaalt haar visie in een beleid”, aldus Tjerk Sekeris, districtsvoorzitter, “dat zie je elke dag opnieuw in Deurne”.
Verantwoordelijke: Tjerk Sekeris districtsvoorzitter
Afbeelding: Silhouet Fiets Illustraties.