Deurnese geschiedenis via QR-code aan Wim Saerensplein

Op 17 januari 2021, over deze onderwerpen: Initiatiefrecht gemeente- en districtsraadsleden

Dankzij districtsraadslid Freya Van Alsenoy (N-VA) staat er op het nieuwe infobord aan het Wim Saerensplein ook een QR-code.

Scan je die code met je smartphone, dan opent de website “Schatten van Deurne” zich. Op die website vind je meer informatie over de bouw van het moment. En je kan er ook de documentaire “Oorlogswouten” bekijken.

“Oorlogswouten” vertelt het verhaal achter het Vredesmonument. Geïnteresseerden komen dankzij de documentaire meer te weten van wat er precies gebeurde op 14 januari 1944. “Het is belangrijk dat Deurne haar geschiedenis koestert,” volgens Van Alsenoy.

Ontdek virtueel de Deurnese geschiedenis

Dankzij digitale technieken kan je de geschiedenis ter plekke verbeelden met authentieke foto’s en filmmateriaal. Een infobord en een monument zijn statisch, maar door ze aan te vullen met een QR-code en website verhoogt de belevingswaarde. De informatie op de site kan immers met de jaren worden uitgebreid.

“Het zou interessant zijn als we op de website elke naam die op het vredesmonument staat voorzien van een foto en een korte biografie. Zo blijven de agenten en hun acties bekend. Ik hoop dat de districtsschepen van cultuur deze kans niet zal laten liggen.” besluit Van Alsenoy.

Schatten van Deurne

Op de website “Schatten van Deurne” vind je veel meer dan enkel informatie over het monument op het Wim Saerensplein. Je kan er ook leuke filmpjes over de musea van Deurne bekijken, wandeltochten in Deurne ontdekken, educatieve pakketten downloaden,... Surf dus zeker eens naar www.schatenvandeurne.be.