Deurne krijgt een noord-zuid verbinding

Op 11 juni 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

De Lijn heeft in bijzonder moeilijke omstandigheden een erg verdienstelijke poging gedaan om haar tramnet up to date te brengen. Er komen M – lijnen en T – lijnen.  de M – lijnen (u raadt het ongetwijfeld al) verbinden de voorstad en de randgemeenten via metro lijnen en worden bediend met hermelijn trams.

Het is de bedoeling dat op die lijnen de grootste en meest moderne tramstellen worden ingezet. Dat zijn Hermelijnen en Albatrossen met respectievelijk 280 en 360 passagiers.

De T – lijnen rijden vooral in de kernstad van Antwerpen en worden bediend door oude PCC trams (die op termijn ook allemaal vervangen zullen worden).

Frequentie, stiptheid en overstappen

Uiteraard zullen een aantal politieke partijen opmerken dat het nu onmogelijk wordt om met de tram rechtstreeks van Deurne-Noord naar de Groenplaats te rijden. Die klachten zullen ongetwijfeld volgen, maar diegene die vandaag in Deurne – Noord wonen en studeren aan de Karel de Hogeschool aan de Brusselsestraat moeten niet meer overstappen.

Er zijn winnaars en verliezers met deze aanpassing, maar op het einde van de rit zullen er meer winnaars zijn dan verliezers. Men zal niet meer 1 specifieke bus of tram kunnen nemen tot aan de gewenste locatie. De burger zal moeten leren multimodal denken (bv. deelfietsen, steps, ...) en dus onderweg overstappen op een ander voertuig. Dit zal vaak het geval zijn voor de eerste en de laatste kilometer ...

Het hele plan staat of valt uiteraard met frequentie (voldoende trams), stiptheid en gemakkelijke overstappen. Als De Lijn er in slaagt om dat te realiseren zet ze een grote stap richting éénentwintigste eeuw.

Tram verbindt Deurne noord & zuid

Deurne verwelkomt een noord -zuid verbinding over de Ruggeveldlaan. Dat betekent dat patiënten en bezoekers aan AZ Monica geen eindeloze ritten meer moeten maken. Eerst naar De Roma – Turnhoutsebaan en dan helemaal terug over de Herentalsebaan. Er komt een keerlus aan de kerk van Sint-Jozef (Drakenhoflaan), die het eindpunt wordt van twee lijnen (een lijn naar Deurne-Noord en verder naar Merksem en Antwerpen) en een lijn naar Berchem en Borgerhout Extra Muros.

Tram op de Bisschoppenhoflaan

De Lijn onderzoekt ook de mogelijkheid om de metro onder de Turnhoutsebaan (Borgerhout) en de Turnhoutsepoort door te trekken onder het smalle gedeelte van de Turnhoutsebaan tot aan de Ter Rivierenlaan. En ook op de Bisschoppenhoflaan komt een tram met een keerlus (eindhalte) aan de Houtlaan. Op die manier kunnen bezoekers en pendelaars vanuit Schoten, Schilde en verder op een snelle en veilige manier naar de koekenstad rijden.

“Wij verwelkomen in het bijzonder de nieuwe tram tussen noord en zuid”, zegt Tjerk Sekeris, districtsburgemeester. Vandaag vragen heel wat Deurnenaars zich af waarom dat spoor niet gebruikt wordt. Hij is dan ook enthousiast en vervolgt: “en nu nog een hogere frequentie en betere aankondigingsborden.”

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is