U bent hier
Deurne draagt verkeersveiligheid hoog in het vaandel
In een niet nader vernoemd Deurns elektronisch dagblad stond gisteren een artikel “over twee scholen en 1.000 leerlingen” waarin gesuggereerd werd dat het district Deurne niet of nauwelijks begaan is met de verkeersveiligheid rond “Hoedjes van Papier” en “De Vlinderboom”
De stedelijke school “Hoedjes van Papier” heeft een vestiging in de Maarschalk Montgomerylaan en de Thibautstraat. Aan de vestiging in de Maarschalk Montgomerylaan komt een verhoogde inrichting met bomen voor de schoolingang. Het kruispunt van de Maarschalk Montgomerylaan en de Mortselsesteenweg/Grensstraat wordt ook in 2020 verhoogd aangelegd.
Hun andere vestiging is in de buurt Kriekenhof. Een buurt die vorige legislatuur volledig heraangelegd is. Er zijn overal verhoogde kruispunten en uit metingen en tellingen weten wij dat sinds de heraanleg er niet alleen minder wagens door de wijk rijden maar er ook trager gereden wordt.
Uit onderzoek blijkt bovendien dat de school in aanmerking komt voor een schoolstraat. Dat wil zeggen dat de straat afgesloten wordt voor gemotoriseerd verkeer elke dag voor de schoolpoort dicht gaat en na het beëindigen van de schooluren. De school vond echter onvoldoende vrijwilligers bij de ouders en het leraren korps.
De Vlinderschool ligt in het Te Boelaarpark aan de Smetsstraat. De Smetsstraat is een doodlopend straatje waar de toegang voor alle gemotoriseerd verkeer verboden is behalve voor de buurtbewoners. Laden en lossen is alleen toegestaan tussen 9 en 11 uur en tussen 19 en 22 uur. Een perfecte schoolstraat dus!
De Jozef Verbovenlei is een wijkverzamelweg. De straat is ingericht met een verhoogd fietspad. In 2012-2013 zijn alle voet- en fietspaden bovendien vernieuwd. Er is toen ook een verhoogd kruispunt aangelegd op de Jozef Verbovenlei/Arthur Matthyslaan. Metingen leren ons dat het snelheidsregime 50 km/uur gerespecteerd wordt, maar dat er problemen zijn met de snelheid in de schoolomgeving.
De school beschikt ook over gemachtigde opzichters die leerlingen begeleiden op de Arthur Mathyslaan. Er zijn weliswaar problemen gesignaleerd met gemachtigde opzichters die uitgescholden worden door automobilisten.
Deurne moet elk jaar keuzes maken. Elk jaar krijgt het districtscollege een geobjectiveerde lijst van “zwarte punten” vanuit de Stedelijke Staten-Generaal voor Verkeersveiligheid. Met die lijst gaat het college aan de slag. Verhoogde kruispunten, buskussens, wegversmallingen, verkeersjuwelen …
De Jozef Verbovenlei komt al enkele jaren niet meer in die lijst voor. Handhaving is alles wat er nog rest … tenzij we de straat moeten afsluiten.
“Wij moeten de ettertjes eruit halen”, zegt Tjerk Sekeris, districtsburgemeester, “niets anders, handhaving, handhaving, handhaving …”.