Definitieve plannen voor de Van Havrelei goedgekeurd

Op 23 januari 2018, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Mobiliteit en openbare werken
Tjerk Sekeris - André Gantman

DEURNE - “Toen één van de buurtbewoners mij zei dat er in de Van Havrelei soms dan 100 km/uur gereden wordt, lachte ik dat nog weg, meer nog ik zei dat ik wel wou proberen maar dan met zijn wagen. Metingen bevestigen echter het verhaal van de buurtbewoner en wezen uit dat er soms meer dan 120 km/uur gereden wordt”, vertelt Tjerk Sekeris (districtsvoorzitter).

N-VA Deurne stelt een aantal drastische ingrepen voor die in de loop van 2018 uitgevoerd worden. Er wordt een nieuwe parkeerstrook aangelegd naast de bestaande parkeerstrook. De oude parkeerstroken verdwijnen en maken plaats voor lage beplanting. Op die manier krijgen de bomen ook meer ruimte.

Op die manier versmallen we de straat fysiek, vandaag is de straat bijna 8 meter breed wat automobilisten aanzet om snel te rijden. Wij versmallen de straat met 2 meter, wat betekent dat de straat op het breedste punt 5,80 meter breed wordt. Als deze maatregel niet werkt voorzien wij bijkomende maatregelen zoals de aanleg van een verhoogd kruispunt t.h.v. het Van Havreplein. Dat is een erg dure ingreep en daarom gaan we eerste de resultaten van metingen afwachten na de versmalling van de straat.

“Wij zijn alvast tevreden”, zegt André Gantman, buurtbewoner en gemeenteraadslid “de straat wordt vandaag als racebaan gebruikt, met deze ingrepen wordt het terug een woonstraat”

Verantwoordelijke: Tjerk Sekeris districtsburgemeester.
Foto: André Gantman.