De inventaris onroerend erfgoed wordt herbekeken en uitgebreid.

Op 13 februari 2017, over deze onderwerpen: Erfgoed
Venneborglaan

Het districtsbestuur van Deurne wil verschillende straten en historische panden in het district laten beschermen. De inventaris onroerend erfgoed wordt daarvoor herbekeken en uitgebreid. “We willen ervoor zorgen dat onze Deurnese parels met erfgoedwaarde niet verloren kunnen gaan”, zegt districtsburgemeester Tjerk Sekeris (N-VA).

De dienst erfgoed van de stad Antwerpen en de Vlaamse Gemeenschap zijn, op vraag van het district Deurne, sinds vorig jaar druk in de weer met alle historische panden in Deurne in kaart te brengen. 92 woningen werden in 2016 al aan de inventaris onroerend erfgoed toegevoegd, zoals de villa van de Antwerpse architect Jef Huygh op de Ter Rivierenlaan. Ook Villa Cimarosa op de Turnhoutsebaan (nr. 313), de enige bewaarde villa in Antwerpen van de Gentse architect Charles Hoge, is opgenomen, net als de architectenwoning van Etienne Oppeel op de Venneborglaan.

“Dit jaar zullen er nog minstens tweehonderd bijkomen”, zegt districtsburgemeester van Deurne, Tjerk Sekeris. “We voorzien daarvoor ook meer budget. In ons district zijn er talloze parels met erfgoedwaarde die we niet verloren willen zien gaan. Zo zouden wij graag Villa Cogels op de Alfons Schneiderlaan op de inventaris zien verschijnen, de enige woning van baron Cogels die vandaag nog bestaat. Afbraak dreigt en we willen niet nog eens een zielloos appartementsgebouw zien verschijnen. Een ander juweel is het Natuurhistorisch Museum Boekenberg in het grottencomplex van het Boekenbergpark, dat dateert van begin negentiende eeuw.”

Naast historische panden wil het district ook enkele straten laten erkennen als beschermd stadszicht, zoals de Ter Rivierenlaan, de Turnhoutsebaan tussen de Venneborglaan en de Schotensesteenweg en de Venneborglaan zelf. Dat betekent: strengere regels bij een mogelijke renovatie van een huis in die straat of bij het vervangen van bomen. Daarbij moet dan altijd rekening worden gehouden met het algemene uitzicht van de straat.

In april 2018 moet de inventarisering van alle historische panden afgerond zijn. “Dan kunnen we naar de Vlaamse Regering stappen voor de klassering en bescherming”, zegt Sekeris. “Eind 2018 zou dan alles getekend moeten zijn. Vlaams Minister-President, Geert Bourgeois heeft al laten blijken dat het in kaart brengen van onze historische panden mogelijks de start betekent voor de opmaak van een aantal beschermingsdossiers.”

Verantwoordelijke districtsvoorzitter: Tjerk Sekeris
Voorzitter van het Districtscollege