Bus 31 moet blijven.

Op 15 januari 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
deLijn

N-VA Deurne diende bij monde van fractieleider Philip Van Acker een advies in voor het behoud van buslijn 31. Dit advies wordt in de districtsraad van donderdag 18 januari gestemd. Midden december kondigde de Lijn aan dat buslijn 31 zou verdwijnen vanaf 8 januari 2018. Nochtans is dit een druk gebruikte lijn met dagelijks een 3000-tal reizigers waaronder vele scholieren. Als argumentatie wordt aangevoerd dat de route grotendeels parallel loopt met een aantal tramlijnen en dat deze een gelijkwaardige verbinding zijn. De Lijn verliest echter uit het oog dat buslijn 31 een aantal wijken in Borgerhout en Deurne (Morckhoven en Langbaanvelden) bediend die relatief ver van de hoofdassen liggen. De inwoners van deze buurten moeten nu tot vele honderden meters ver stappen om een tramhalte te bereiken, niet evident voor wie minder goed ter been is of kleine kinderen, inkopen of iets dergelijks bij zich heeft.

Fractieleider Philip Van Acker: “Ik was behoorlijk verrast toen dit nieuws naar buiten kwam. Net zoals de buurtbewoners moesten we dit via de pers vernemen, er was naar mijn weten geen voorafgaande communicatie met het district. Vanuit de buurt kregen we meteen vele ongeruste mails en telefoontjes, het is niet meer dan normaal dat mensen zich daar de nodige vraagtekens bij plaatsen. We zijn dan ook meteen aan het werk gegaan om te kijken wat we konden doen. “

Als district kunnen we niet bepalen hoe de Lijn het openbaar vervoer organiseert. Wat niet weg neemt dat we wel alles moeten proberen te doen wat binnen onze mogelijkheden ligt. Daarom dat N-VA Deurne met dit advies een duidelijk signaal aan de Lijn wil geven dat buslijn 31 moet blijven rijden. En indien dit niet kan dan moet er absoluut zeker gekeken worden of er aanpassingen mogelijk zijn aan de trajecten van buslijnen 19 en 33 zodat de haltes die nu niet meer bediend worden terug in het netwerk opgenomen worden.

Philip Van Acker: “ik zeg het niet graag, maar we moeten wel realistisch zijn hier. De Lijn kijkt naar het grote plaatje terwijl wij vanuit het district ons voor de belangen van de Deurnenaar inzetten. Daarom dat we ook een alternatief aan de Lijn aanreiken zoals een beperkte aanpassing van traject van buslijnen 19 en 33. Dat zal misschien tijd vragen maar we mogen geen mogelijkheden onbenut laten. Dit is iets wat veel mensen in Deurne aanbelangt, we hebben onze schouders onder dit dossier gezet en zullen ons uiterste best doen om hier iets aan te veranderen. “

Verantwoordelijke: Fractieleider Philip Van Acker.
Foto: N-VA.