Bewonersparkeren in Deurne start in april

Op 1 februari 2019, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Mobiliteit en openbare werken
Schijfparkeren

Vanaf april voert de stad Antwerpen bewonersparkeren in de 20ste-eeuwse gordel in.
Bijgevolg moeten bezoekers en pendelaars in de meeste zones vanaf de 20ste-eeuwse gordel betalen of een parkeerschijf  leggen. De stad doet dit  om de parkeerdruk voor bewoners in die wijken te verlagen. In de hele stad krijgen de zones met bewonersvergunning bovendien een meer herkenbare afbakening.

Parkeeronderzoeken

De stad Antwerpen kreeg meerdere meldingen over een verhoogde parkeerdruk in de wijken aan de buitenzijde van de Antwerpse Singel en Ring (20ste-eeuwse gordel). Om die klachten te onderzoeken, werden er in 2017 verschillende parkeeronderzoeken uitgevoerd: in Borgerhout extra muros, Berchem extra muros, de ruime zone rond Sportpaleis en in de Zone Expo. De resultaten van deze parkeeronderzoeken bevestigen de meldingen. De parkeerdruk is er effectief hoog.

Oorzaken

Succesvolle mobiliteitsinitiatieven zoals de uitbreiding van Velo buiten de Singel, de inrichting van de LEZ binnen de Singel en de snelle tram- en busverbindingen naar de binnenstad zorgen er voor dat pendelaars vaak vervoersmodi combineren op weg naar de stad. Hun auto’s laten ze dan achter in de 20ste-eeuwse gordel, waar het momenteel gratis parkeren is. Hierdoor is er een lange gemiddelde parkeerduur waardoor er weinig rotatie is en bezette parkeerplaatsen amper vrijkomen gedurende de dag. Zo creëren pendelaars parkeerdruk in woonbuurten. Vooral bewoners, kortparkeerders en werknemers uit de buurt ondervinden op dit moment moeilijkheden om dichtbij hun bestemming een parkeerplaats te vinden.

Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “We zorgen er voor dat bewoners nog een parkeerplek vinden in eigen buurt. Dit dankzij de uitbreiding van bewonersparkeren over een groot deel van de 20ste-eeuwse gordel vanaf april. Bijgevolg moeten pendelaars en bezoekers in de meeste zones vanaf de 20ste-eeuwse gordel betalen of een parkeerschijf leggen. We doen dit om de parkeerdruk voor bewoners in die wijken te verlagen.”

 

Nieuwe en aangepaste zones

De huidige kleurencodes voor betalende parkeerzones zijn rood, oranje en licht- en donkergroen. Voor de zones met parkeerschijf is dat blauw, voor de winkelstraten geel.

Die kleurcodes en tarieven blijven behouden en er komt een nieuwe kleurcode bij: een grote zone buiten de Ring krijgt een roze kleur.

Hieronder een overzicht van alle aangepaste en nieuwe zones.

 

Blauwe zones (parkeerschijf)

 

    •    In de buurt van de twee evenementenzones (zone Expo en zone Sport), blijft de blauwe zone van kracht (omgeving Antwerp Expo en Sportpaleis).  

    •    Zone Sport wordt wel uitgebreid door de twee evenementenzones met elkaar te verbinden, via een uitbreiding naar de zone ten zuiden van de Groenendaallaan tot aan de R1 en de zone tussen de Confortalei - Ter Heydelaan - Te Couwelaarlei - Lakborslei.

    •    Nog een wijziging in zone Sport en Expo is dat grote vrachtwagens (+ 3,5 ton) er niet meer zullen mogen parkeren.

 

Roze zone (betalend)

 

    •    In een groot, districtsoverschrijdend gebied tussen de Grotesteenweg in Berchem en zone Sport in Deurne-Noord wordt betalend parkeren ingevoerd. Dit wordt de nieuwe roze zone. De huidige blauwe zones Gitschotellei, Turnhoutsebaan en Herentalsebaan worden mee opgenomen in deze nieuwe betalende zone.

    •    In de Herentalsebaan (van Boterlaarbaan tot Dassastraat) en Fruithoflaan (van Grotesteenweg tot Flor Alpaertstraat) blijft wel het winkelstraatprincipe gelden (gele zone – zie hieronder).

 

Gele zones (betalend)

 

Voor winkelstraten buiten de Singel geldt een aparte regeling. Bewonersparkeren is er niet mogelijk tijdens de winkeluren, en er is enkel een tarief voor kortparkeren. Buiten de Singel gaat het om de Abdijstraat, Fruithoflaan (van Grotesteenweg tot Flor Alpaertsstraat), Herentalsebaan (van Boterlaarbaan tot Dassastraat), Bredabaan (van Minister Delbekelaan tot Molenlei) en de parking van het districtshuis Merksem in de Borrewaterstraat.

 

Inzet op schijfparkeren en betalend parkeren

In de blauwe zones geldt schijfparkeren, wat de parkeerduur tot maximaal 2 uur beperkt. Daardoor komen parkeerplaatsen sneller vrij. Verschillende auto’s zullen zo dezelfde plek in de loop van de dag kunnen gebruiken.

De drie grootste blauwe zones liggen in de ruime omgeving van het Sportpaleis/Lotto Arena, Antwerp Expo en het Middelheimziekenhuis. Deze locaties genereren heel wat bezoekers. Het gebruik van de parkeerschijf verplicht deze bezoekers om alternatieven te zoeken als ze langer dan 2 uur willen parkeren. Zo veroorzaken ze geen extra parkeerdruk in de omliggende woonwijken.

Betalend parkeren zorgt er dan weer voor dat bestuurders hun parkeersessie beperkt houden en alternatieven zoals park-and-rides zoeken als ze langer willen parkeren. Ook hierdoor daalt de parkeerdruk.

 

Parkeertarieven in de nieuwe en aangepaste zones

Over het algemeen geldt voor parkeertarieven: hoe dichter bij het centrum, hoe hoger de kost per uur. Deze redenering wordt ook verder doorgetrokken bij de uitbreiding van het betalend parkeren buiten de Singel.

 

In de roze zone:

 

    •    Eerste twee uur gratis en nadien 0,50 euro per uur.

    •    De eerste twee uur gratis gelden per nummerplaat slechts één keer per zonecode per dag.

    •    Een ticket voor langparkeren (maximaal 10 uur) kost 2,70 euro.

 

Nieuwe vergunningen buiten Singel

Bewoners in de nieuwe zones buiten de Singel kunnen via www.antwerpen.be/bewonerszone opzoeken of ze recht hebben op een parkeervergunning voor bewoners. Indien wel kunnen ze die aanvragen via www.antwerpen.be/e-loket (zoekterm 'parkeervergunning voor bewoners') of na afspraak bij een stadsloket naar keuze. Een afspraak maken kan via www.antwerpen.be (klik hier voor de rechtstreekse link) of via tel. 03 221 13 33.

Alle betrokkenen krijgen hierover nog deze maand een infobrief in de bus.

 

Lichte vracht

Nog een wijziging aan het parkeerbeleid vanaf 1 april is dat alle voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,5 ton (voertuigen lichte vracht) dan overal in de 20ste-eeuwse gordel mogen parkeren, behalve in de winkelstraten. Voordien mochten deze voertuigen enkel in specifieke straten parkeren. Deze nieuwe regeling is overigens in de binnenstad al van kracht sinds 1 oktober.

 

Opvolging

Na de invoering van de nieuwe parkeerregeling zal de stad meldingen van bewoners over parkeerdruk nauwgezet opvolgen. Indien nodig wordt het gebied nog uitgebreid.

 

Alle info over parkeren en mobiliteit in Antwerpen is te vinden op www.parkereninantwerpen.be.

 

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

 

 

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is