U bent hier
Beveiligde bajonet oversteken Voetgangers
DEURNE - In 2012 werden de werken rond de tramverlening van Deurne naar Wijnegem over de Ruggeveldlaan afgerond.
Die vrije trambaan op de Ruggeveldlaan in het district Deurne is reeds meerdere jaren in dienst, maar doordat er in de periode 2012-2016 een aantal ongevallen gebeurd zijn tussen trams en andere weggebruikers, werkte de stad Antwerpen op vraag van het district Deurne een ontwerp uit om de voetgangersoversteken infrastructureel te verbeteren.
“Het blijft onbegrijpelijk waarom met in 2012 niet koos om, op alle niet door verkeerslichten beveiligde oversteken, zogenaamde bajonet oversteken te maken” zucht Tjerk Sekeris, districtsvoorzitter. Bajonet oversteken zijn oversteken die de zachte weggebruiker dwingen om in de richting van de tram te kijken als hij/zij de trambedding oversteken. Bij de heraanleg van de Ruggeveldlaan Noord werden die ter hoogte van de Anton van de Bosschelei en de Eugeen Fahlylaan wel aangelegd.
In totaal gebeurden er op de Ruggeveldlaan ten noorden ongeveer zestien ongevallen, 11 ongevallen met lichtgewonden en vijf ongevallen met zwaargewonden. Onder de ongevallen met de zwaargewonden komt een ongeval voor waarbij een voetganger werd aangereden door een tram tijdens het oversteken van de trambeding. Doordat het voor sommige voetgangers niet altijd duidelijk is dat trams altijd voorrang hebben, worden door de stad Antwerpen negen voetgangersoverstekken extra infrastructureel beveiligd.
“Ik heb in 2013 gevraagd om de oversteek Seraphin de Grootestraat voorlopig te beveiligen met betonblokken. Het district Deurne is vandaag uiteraard blij dat schepen Koen Kennis, schepen voor mobiliteit, alle oversteken structureel aanpakt. De heraanleg van alle oversteken die niet door verkeerslichten beveiligd worden, is voor dit najaar gepland.
Verantwoordelijke: Tjerk Sekeris districtsvoorzitter.
Foto's: Guido Hufkens