Antwerpse vliegtuigbouwers "Stampe & Vertongen" voorstelling nieuwste boek van Jean Dillen

Op 28 oktober 2016, over deze onderwerpen: Luchthaven Deurne
"Stampe & Vertongen" boekvoorstelling Jean Dillen

DEURNE - Stampe & Vertongen, Vliegtuigbouwers is het nieuwste boek van Jean Dillen. Het werd aan de pers en het publiek voorgesteld op een druk bijgewoonde persconferentie in het Museum Stampe & Vertongen

Twee oorlogsvliegers, Jean Stampe en Maurice Vertongen, besloten na de eerste wereldoorlog de handen in elkaar te slaan en hun droom waar te maken: het oprichten van een vliegschool. Op de pas aangelegde Antwerpse luchthaven bouwden ze enkele leslokalen en een loods maar ze vonden geen enkel vliegtuig dat in aanmerking kwam als oefentoestel voor hun leerlingen. Ze besloten uiteindelijk er zelf een te bouwen waarmee zij een succesverhaal in de Vlaamse luchtvaartgeschiedenis begon.

Tussen de twee Wereldoorlogen in leverden ze tientallen opleidings- en andere toestellen aan de Belgische luchtstrijdkrachten, en hun vliegtuigen werden tot in Letland verkocht.

Kort voor de tweede wereldoorlog  werd één van de meest prominente lestoestellen in de luchtvaartgeschiedenis uit Stampe's hangar in Deurne gerold: de SV-4. Na de Tweede Wereldoorlog werd de draad terug opgepikt en werden er tientallen SV-4's aan de Belgische luchtmacht geleverd.

Dat de SV-4 een oerdegelijk ontwerp was, is nog elke dag te zien langsheen de pistes overal ter wereld, waar SV's tachtig jaar na datum nog steeds piloten en enthousiasten kennis met het luchtruim laat maken.

Danny Cabooter, voorzitter van het Stampe & Vertongen Museum, Peter Wouters, Vlaams parlementslid, Elke Brydenbach (districtsschepen) en Tjerk Sekeris (districtsvoorzitter) ontvangen het eerste exemplaar uit handen van Jean Dillen.

Het boek is te koop in de betere boekhandel of aan de balie van het Museum Stampe & Vertongen Museum.
.
Verantwoordelijke districtsvoorzitter: Tjerk Sekeris