Tijdelijke sluiting Afrikaanse kerk in Tweemontstraat

Op 22 november 2013

Het college besliste een Afrikaanse kerk in de Tweemontstraat in Deurne te sluiten wegens geluidsoverlast. De kerk moet gedurende een maand dicht.

Naar aanleiding van een klacht van een buurtbewoner stelde de politie opnieuw geluidsoverlast vast afkomstig van een kerk in de Tweemontstraat. De gezangen van de kerkgangers verstoorden de rust van de omwonenden ernstig.

In het verleden stelde de politie al geluidsoverlast vast afkomstig van de kerk. De lokale politie en de stad brachten de verantwoordelijke van de kerk daarvan op de hoogte. Zo kreeg de kerk al twee keer een tijdelijke sluiting van een weekend opgelegd. Toch bleef de geluidshinder aanhouden. Bovendien kwam de kerk eerdere afspraken met een buurtbewoner over het spelen van muziek niet na.

Er is zowel overdag als ’s nachts en zowel op weekdagen als tijdens weekends overlast. Daarom bevestigde het college het besluit dat de burgemeester op 15 november nam om de kerk van zondag 24 november tot en met maandag 23 december 2013 te sluiten.

Volgens artikel 67 van het gemeentedecreet en artikel 134 quater van de nieuwe gemeentewet kan de burgemeester een publiektoegankelijke inrichting sluiten als de openbare orde in de buurt ervan wordt verstoord door gedragingen in die inrichting. De sluiting mag de termijn van drie maanden niet overschrijden.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever