Proefproject achterwaarts schuinparkeren en heraanleg Confortalei verhogen de veiligheid van fietsers en voetgangers

Op 24 april 2015

Proefproject achterwaarts schuinparkeren

Wie wil parkeren op de middenberm van de Confortalei - tussen De Berlaimontstraat en Lakborslei - rijdt momenteel schuin voorwaarts het parkeervak in. Bij het verlaten van die plaats moet de bestuurder achterwaarts terug de straat op. Daardoor zijn er vaak 

(bijna-)botsingen met fietsers of met andere auto’s omdat bestuurders het verkeer op de weg niet goed kunnen zien.

 De stad Antwerpen start daarom op maandag 27 april 2015 met een proefproject waarbij dit principe wordt omgedraaid: schuin achterwaarts parkeren om daarna vooruit te kunnen wegrijden. Bestuurders kunnen dan bij vertrek de weg beter zien, wat veel veiliger is voor andere weggebruikers. Om het proefproject mogelijk te maken, worden de borden en lijnen die de parkeervakken aanduiden aangepast. Het proefproject zal een half jaar duren. Daarna volgt er een evaluatie. Als daaruit blijkt dat de verkeersveiligheid inderdaad is verbeterd, dan zal de proefopstelling in de Confortalei definitief vorm krijgen.

Veilig fietsen in een groene Confortalei

Om de veiligheid van de zwakke weggebruikers en de schoolkinderen te verbeteren, zal het district Deurne het rondpunt aan de Lakborslei – Confortalei en de voet- en fietspaden vernieuwen.

 Het rondpunt wordt een duidelijk kruispunt met zo weinig mogelijk conflicten tussen het autoverkeer en de zwakke weggebruikers. Het begin van alle woonstraten – die uitkomen op het kruispunt – wordt verhoogd aangelegd met verkeersplateaus. Het doorgaand verkeerd wordt op die manier zoveel mogelijk via de Lakborslei – wat een wijkweg is - gestimuleerd. Dat remt het autoverkeer af. In de Confortalei gaat een zone 30 van kracht en komen er verkeersdrempels op elk kruispunt. Alle fietspaden worden verhoogd aangelegd en er komen nieuwe bomen in de parkeerstrook. Na de heraanleg zal de Confortalei een groenere woonstraat worden met meer aandacht voor de veiligheid van fietsers en voetgangers.

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is