IJsbaan Ruggeveld blijft open tot mei 2012

Op 18 december 2010

Het nieuws dat de verouderde stedelijke ijsbaan in de loop van 2011 moest sluiten, sloeg een tijd terug in als een bom. Er volgden heel wat felle reacties, en op Facebook verschenen onmiddellijk pagina's om de ijsbaan van Ruggeveld te redden.

Helemaal onverwacht deed het schepencollege gisteren een tegemoetkoming. IJshockeyclub Phantoms, kunstschaatsclub Deurne, enkele Antwerpse scholen en de jeugdverenigingen kunnen toch nog tot mei 2012 de ijsbaan blijven gebruiken.

"We werken met een sleutelcontract", zegt schepen Ludo Van Campenhout. "De clubs duiden verantwoordelijken aan en regelen de nodige verzekeringen." Begin maart volgend jaar moet AG Vespa op de proppen komen met een rapport over een nieuwe ijspiste. Het schepencollege zette het licht ook op groen voor het masterplan Ruggeveld-Boterlaar-Silsburg. "Er komt een park van 83 hectare, en de verschillende sport- en jeugdverenigingen worden geherlokaliseerd", legt schepen Van Campenhout uit. "In een eerste fase worden 171 volkstuinen aangelegd langs de Peter Benoitlaan. Het moet uiteindelijk een sportlandschapspark worden tussen het Rivierenhof en de Makro. Het project heeft de Vlaamse Ruimtelijke Planningsprijs 2010 gekregen. Op Ruggeveld komen er acht nieuwe voetbalclubs en vier nieuwe korfbalvelden. De bestaande atletiekpiste krijgt een tribune. Andere clubs moeten van plaats verhuizen binnen de site, maar de clubs zijn akkoord", stelt de schepen. "De verhuisbewegingen worden door de stad gefinancierd. Er komt ook een speelbos en dat zal een meerwaarde geven voor de Deurnese jeugd."

Jan Mertens van het Comité Site Ruggeveld reageert positief. "Dit is een heel goede evolutie", vindt Mertens. "De stad komt ons tegemoet door de clubs meer tijd te geven. Zo krijgt de stad meteen ook meer tijd om projectontwikkelaars te zoeken. Voor ons is het essentieel dat er geen clubs gaan verdwijnen. We hebben destijds afspraken met de stad gemaakt. Nu moeten we geduld hebben om de gemaakte afspraken niet op te blazen."De hele uitwerking van het masterplan zal zo'n 8 jaar in beslag nemen.IJshockeyclub Phantoms kan nog tot mei 2012 op de ijspiste spelen. Nadien wordt die afgebroken.