Fietsen voor de Herentalsebaan

Op 4 september 2014

“Willen we een Herentalsebaan vol glimmende dozen of een stad met gezichten die je kunt zien?” Voor N-VA Deurne gaat het om de vraag “wat voor soort stad willen we?” Een stad voor mensen, is ons antwoord.

Daarom sluit N-VA Deurne graag aan bij de actie van de Fietserbond die op zaterdag 6 september om 11.00 uur verzamelen blaast op het Arenaplein.

Wij fietsen voor een fietsvriendelijke Herentalsebaan. Als we het aantal auto’s en hun snelheid verminderen op deze historische invalsweg door het doorgaand autoverkeer af te leiden naar de Boterlaarbaan, zijn fietspaden in de straat niet eens nodig.

N-VA Deurne kiest voor shared space principe. N-VA Deurne wil op de Herentalsebaan zo weinig mogelijk regelen, zodat verkeersdeelnemers zelf weer gaan nadenken en communiceren.

Wij willen de Herentalsebaan vermenselijken. We stellen voor alle voetpaden te verwijderen, ervoor te zorgen dat de voetgangers en fietsers de volledige lengte van de straat kunnen gebruiken.

Daarnaast willen we vakken voor kort parkeren, laad- en loszone’s en parkeerplaatsen voor gehandicapten creëren.

Hierbij horen uiteraard voldoende en veilige fietsstallingen.

In dat scenario verwijderen we de verkeerslichten en bannen we de tram die het rondpunt van Wommelgem verbindt met het Antwerpse stadscentrum naar elders. AWV (Agentschap Wegen en Verkeer), De Lijn en de Stad Antwerpen onderzoeken momenteel de mogelijkheid om de tramlijn te verlengen over de Ruggeveldlaan, naast de glooiing van de E313 tot aan de Sterckshoflei.

Zo wordt de sneltram vanuit Wommelgem echt een sneltram en wordt tram 24 weer een buurttram.

Kan dat? Shared space werkt in Duitsland, Nederland en Denemarken. Landen die net als Antwerpen een sterke fietstraditie hebben, het kan, we moeten het alleen maar durven, en doen.

Wij verwachten iedereen met de fiets (en met onze kleuren) op zaterdag 6 september vanaf 10.45 uur op het Arenaplein (voor Taverne ‘t Fortje).

Voor onze leden die nog niet beschikken over N-VA kledij stellen wij die dag het nodige ter beschikking.

Meer weten: tjerk.sekeris [at] n-va.be, GSM: 0473 50 47 65