Eerste fase Park Groot Schijn geopend

Op 13 oktober 2013

Volkstuinen en natuurontwikkeling langs de Koude Beek

Dit weekend zijn de nieuwe volkstuinen in Park Groot Schijn officieel geopend. Zowel de tuinders uit Boterlaar als de tuinders van achter de skipiste vonden een nieuwe plaats in dit gastvrije tuincomplex. Ondertussen is ook de natuur in de vallei van de Koude Beek hersteld. Hiermee is de realisatie van de eerste fase van het Park Groot Schijn klaar.

Volkstuinen en natuurgebied
In september 2012 begonnen de werken aan het nieuwe volkstuingebied en de verhuis van de tuinders van Ruggeveld. Nu zijn de werken klaar en ligt er in het zuiden van Park Groot Schijn een nieuw volkstuinengebied van 158 tuintjes met een tuinhuis. De tuintjes zijn opgedeeld in twee delen, met daartussen groen en wandelpaden. In beide tuindelen is in aangename gemeenschappelijke ruimtes voorzien met aan de rand een parking voor tuinders en bezoekers.

Het tuincomplex ligt net ten westen van de vallei van de Koude Beek. De beek heeft door een milieuvriendelijke inrichting en beheer van de oevers terug een natuurlijke uitstraling gekregen waar het water van de beek alle ruimte krijgt. Wadi’s, ‘nattere’ zones die iets lager liggen, zorgen voor een natuurlijke afwatering en infiltratie van het regenwater afkomstig van de tuinen. Samen met het ophogen van de tuinen worden ze zo gevrijwaard van wateroverlast. In november start de aanplanting van de nieuwe bomen en het inzaaien van de natuurzones.

Een beheerplan voor dit deel van het park is in opmaak. Dat gebeurt in nauw overleg met alle betrokkenen zoals vzw Volkstuinen (beheer volkstuinen), natuurpunt (beheer natuur), de stad, het district Deurne en Provincie Antwerpen (beheer Koude Beek).

Het masterplan Park Groot Schijn
Het gebied Park Groot Schijn is een gebied van 83 ha groot, goed voor 5% van de totale groene, recreatieve ruimte van de stad. Vandaag zijn enkel de leden of supporters van de aanwezige clubs en jeugdverenigingen vertrouwd met dit landschap tussen het Rivierenhof en de Makro.

Het masterplan Park Groot Schijn herorganiseert het lappendeken aan activiteiten die er vandaag een plaats hebben en vormt het gebied om tot één groen sport- en recreatiepark. Gelijkaardige activiteiten worden geclusterd in de verschillende parkkamers. Deze vormen het kloppend hart van het park.

Om deze verschillende parkkamers met elkaar te verbinden komt een netwerk van brede, publiek toegankelijk openbare ruimtes: ‘de Groene Voegen’. Ze zijn de verbindende en sfeerbepalende elementen in het nieuwe park. In de voegen liggen de wandelpaden en is er veel ruimte voor natuur. Het realiseren van het volledige Park Groot Schijn zal minstens acht jaar in beslag nemen.

Het masterplan kreeg gestalte door een unieke samenwerking tussen AG Stadsplanning Antwerpen, de stad, het district Deurne, Antwerpen aan ’t woord, de tientallen actieve clubs en verenigingen en de buurtbewoners. Het Nederlands-Belgische ontwerpteam Maxwan, Karres en Brands, 1010 en Goudappel Coffeng stond in voor de plannen. Het project is gelauwerd met de Vlaamse Ruimtelijke Planningsprijs 2010. Deze prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt aan het meest innovatieve en stimulerende initiatief op het vlak van ruimtelijke ontwikkeling.

Verantwoordelijken: Ludo Van Campenhout, schepen voor sport; Liesbeth Homans, schepen voor samenlevingsopbouw; Rob Van de Velde, schepen voor stadsontwikkeling en Nabilla Ait Daoud, schepen voor jeugd; Peter Wouters, districtsvoorzitter.