Deurne rolt de buurten binnen

Op 8 oktober 2014

Het district Deurne wil zijn bewoners zo klantvriendelijk en efficiënt mogelijk van dienst zijn. Daarom trekken districtsmedewerkers binnenkort de Deurnse buurten in om dichter bij de bewoners te komen en ze ter plaatse te informeren en verder te helpen. Daarvoor maken ze gebruik van een buurtmobiel. Deze gloednieuwe multifunctionele caravan zal op zaterdag 11 oktober uitrijden  naar de buurt Wim Saerens. Wie kennis wil maken met dit nieuwe unieke initiatief, kan naar de markt op het Wim Saerensplein komen waar leden van het districtscollege geïnteresseerden te woord zullen staan. Ook de pers is van harte welkom.

Uit het onderzoek ‘Focus op Deurne’, uitgevoerd door de Universiteit Antwerpen, blijkt dat Deurnenaars zich eerder verbonden voelen met hun buurt dan met het grotere geheel, het district Deurne. Het district telt vandaag 20 buurten. Het bestuur zet in op buurtgericht netwerken om zo dichter bij de burger te kunnen staan. Zo krijgt het district meer voeling met wat er echt leeft bij zijn bewoners en kan het daar ook op inspelen. Bovendien wordt het gevoerde beleid op deze manier ook meer voelbaar voor de bewoners.

Om dit buurtgericht netwerken nog concreter te maken, investeerde het district in een buurtmobiel. Dat is een op maat gemaakte caravan waarmee districtsmedewerkers voortaan de buurten intrekken om Deurnenaars ter plaatse verder te helpen.

De buurtmobiel is multi-inzetbaar. Hij kan dienen als stadsloket op wieltjes waar bewoners terecht kunnen voor producten en diensten, als infobalie op een evenement, als vergaderruimte voor buurtcomités en andere verenigingen,…

De buurtmobiel is ook optimaal digitaal. Hij is voorzien van laptops en draadloos internet om online-dienstverlening op verplaatsing mogelijk te maken.

Journalisten die de buurtmobiel willen ontdekken, zijn op zaterdag 11 oktober 2014 van harte welkom op de markt op het Wim Saerensplein. De buurtmobiel zal er van 9 tot 11 uur opgesteld staan om buurtbewoners, marktbezoekers en voorbijgangers te informeren. Tijdens het startmoment zullen er steeds schepenen van het districtscollege aanwezig zijn.

Peter Wouters, districtsvoorzitter, gsm 0490 65 63 78

peter.wouters [at] stad.antwerpen.be ()