Bart de Wever wil slimme camera's aan invalswegen

Op 18 januari 2011

Eind 2009 installeerde de politiezone Turnhout 27 slimme mobiele bewakingscamera’s op de invalswegen. De camera’s kunnen nummerplaten herkennen en zo helpen bij het oplossen van inbraken en overvallen, of bij het controleren van een 0 bepaalde wijk. Een jaar na de invoering is Turnhout zeer tevreden over de resultaten.

"Aanzuigeffect"

Ook andere regio’s tonen interesse. Vandaar dat Bart De Wever via een schriftelijke vraag aan burgemeester Patrick Janssens de slimme camera’s nu ook in Antwerpen op de collegetafel legt.

“Is het niet aangewezen om het systeem al ten minste aan de belangrijkste invalwegen, bij de op- en afritten en in de meest inbraakgevoelige buurten te installeren?” suggereert De Wever. “Als we dat niét doen, riskeren we een aanzuigeffect op criminelen die de andere steden met slimme camera’s willen vermijden.”

Burgemeester Janssens reageert voorlopig terughoudend. “Sinds half november beschikt onze politie over één mobiele camera met automatische nummerplaatherkenning, maar het is nog te vroeg voor een evaluatie.”