Archeologisch onderzoek achter Kerkhofweg Deurne

Op 12 augustus 2014

Morgen, woensdag 13 augustus, start een onderzoeksbureau met archeologische opgravingen op de gronden achter de Kerkhofweg in Deurne. Daar zijn sporen gevonden van een nederzetting uit de ijzertijd. Het onderzoek kadert in de ontwikkeling van het nieuwbouwproject Eksterlaer. De archeologische dienst van de stad Antwerpen zal het onderzoek mee begeleiden.

De opgraving die morgen van start gaat achter de Kerkhofweg richt zich op sporen van een nederzetting uit de ijzertijd (750 v.C. – jaar nul). Onderzoekers hopen er resten van woningen van één of meer families terug te vinden. Uit voorgaande archeologische onderzoeken is al gebleken dat er in Deurne heel wat bewoning is geweest tijdens de ijzertijd. Dergelijke opgravingen benadrukken het belang van de prehistorie in de stad.

De werf bevindt zich achter het schooltje, ter hoogte van de Kerkhofweg 20 en is volledig afgesloten. Het onderzoek verloopt onder de wetenschappelijke begeleiding van de dienst archeologie van de stad Antwerpen. Van alle vondsten wordt een inventaris opgemaakt. Als alles vlot verloopt duren de opgravingen tot 27 augustus 2014.

Indien blijkt dat er een mooie huisplattegrond aan het licht komt, zal de pers op een later tijdstip uitgenodigd worden om dit te komen bekijken.

Verantwoordelijke schepenen: Rob Van de Velde, schepen voor onroerend erfgoed en Peter Wouters, voorzitter district Deurne.