Overlast jongerenbendes Deurne: een jaar later is de rust hersteld

Op 9 april 2023, over deze onderwerpen: Politie & Veiligheid

Een jaar na de overlast van jongerenbendes op het Wim Saerensplein in Deurne is de rust weer gekeerd. Vorige lente ging de buurt in Deurne noord gebukt onder intimidatie door een veertigtal jongeren. Die verzamelden zich 's avonds op het plein, verjoegen passanten en er waren ook geregeld vechtpartijen.

Het district en de politie blijven waakzaam, zeker nu de temperaturen stijgen en er meer mensen naar het plein komen. Districtsburgemeester Tjerk Sekeris laat weten: “Het is op dit ogenblik voorbij, maar we houden het plein onder controle. De politie heeft de opdracht gekregen om als het beter weer wordt en er komen terug meer kinderen spelen op het plein, de controles op te voeren. Maar vandaag is het plein rustig. Wij moeten dit in de gaten blijven houden, maar dat is voor veel pleinen in gans Antwerpen zo.”

Verhoogde veiligheid en hernieuwde rust

De politie Antwerpen Oost houdt het plein met een scherp oog in de gaten. Enkele aanstichters van de onlusten die gekend zijn, worden ook van het plein geweerd. Het district zelf heeft de plantenbegroeiing verlaagd, zodat er meer sociale controle is. Dit op voorstel van raadslid Mascha Van Huffelen, die tevens in de wijk woonachtig is.

Ook de mensen in de buurt ervaren de rust en het is hier opnieuw aangenaam leven. Tjerk Sekeris vervolgt: "Het is een leuke buurt om in te wonen, maar als er zo'n belhamels de sfeer voor iedereen verzieken, gaat het niet alleen om inwoners die er last van hebben, maar ook kinderen die hier komen spelen, werden verdreven. We zijn nu heel tevreden dat het plein terug van iedereen is."