N-VA Deurne kleurt geel en zwart voor de Week van de Bij

Op 29 mei 2023, over deze onderwerpen: Leefmilieu, bijen

Van 28 mei tot 4 juni luidt de Week van de Bij, een periode van bijzondere focus op de fascinerende wereld van deze onmisbare bestuivers. N-VA Deurne heeft de gelegenheid aangegrepen om in actie te komen en aandacht te vragen voor deze belangrijke insecten. De afdeling tooide zich in geel en zwart - niet alleen de kleuren van hun partij, maar ook die van onze gevleugelde vrienden - en verspreidde een speciale bijenmix bij hun lokaal insectenhotel.

Elvira Van Den Eynden, organisatieverantwoordelijke, licht toe: "De bijenmix is een kleurrijk en zeer aantrekkelijk mengsel van diverse bloemsoorten in tinten rood, roze, blauw, lila, geel, oranje en wit. Het bestaat uit 28 verschillende soorten eenjarige, tweejarige en meerjarige planten die bijzonder aantrekkelijk zijn voor bijen. Deze bloemrijke mix bloeit van juni tot september en biedt onze kleine vliegers een diversiteit aan nectar en stuifmeel."

Bijenkostuum voor districtsburgemeester Sekeris

Niet alleen heeft de afdeling zich toegewijd aan het bevorderen van de bijenpopulatie, maar districtsburgemeester Tjerk Sekeris ging zelfs nog een stapje verder gezet. Hij verscheen geheel in uniek bijenkostuum en gaf een levendige presentatie aan het grootste insectenhotel van het land, gelegen op begraafplaats Ruggeveld in Deurne.

Sekeris legt uit: "We bouwden het hotel in eigen beheer, maar riepen voor de inrichting de hulp in van Natuurpunt. Het is werkelijk een vijfsterrenhotel voor insecten. Met bamboe, boomschors, dennenappels en meer, hebben we gezorgd voor een breed scala aan habitats om te voldoen aan de diverse behoeften van onze insecten."

Masha Van Huffelen, voorzitter van de afdeling, voegt eraan toe: "Dankzij de verscheidenheid aan vakken kunnen vele soorten insecten in het hotel schuilen, hun nest bouwen en overwinteren. Hommels, wilde bijen, kevers, pissebedden, torren en zelfs vlinders kunnen hier een thuis vinden."

N-VA zet zich al BIJzonder lang in voor de bij

Ook districtsschepen Elke Brydenbach toont haar betrokkenheid bij het welzijn van de bijen. "Van de 381 soorten is bijna 33 procent bedreigd en bijna 12 procent is regionaal uitgestorven. Deze insecten zijn van cruciaal belang voor de biodiversiteit, de bloemen en onze groenten en fruit. Het is hoog tijd om onze bijen in de bloemetjes te zetten," stelt Brydenbach.

Alain Hoeckx herinnert zich een interpellatie van voormalig raadslid Jeff Braam in 2017 over het plaatsen van bijenkasten op het dak van bibliotheek Couwelaer en op de begraafplaats Sint-Rochus. "Je ziet... de N-VA in Deurne blijft zich inzetten voor de bijen en de biodiversiteit!"

Beelden: Davina Coone