U bent hier
Heraanleg Lakborslei en Rodekruisplein in Deurne (eindelijk) van start.
Op maandag 27 mei zijn de werkzaamheden aan de Lakborslei en het Rodekruisplein in Deurne officieel van start gegaan. De heraanleg heeft als doel de verkeersveiligheid te verbeteren en een klimaatbestendige inrichting te realiseren.
Brede voet- en fietspaden zullen bijdragen aan de verkeersveiligheid, terwijl een grote groenstrook met nieuwe bomen de leefbaarheid verhoogt en zorgt voor optimale waterbuffering. Een geheel nieuw gescheiden rioleringsstelsel zal regen- en afvalwater apart afvoeren. De voltooiing van de werkzaamheden wordt begin 2026 verwacht.
Projectoverzicht
De Lakborslei, voor een stuk gelegen Deurne centrum en verder in Noord, loopt 900 meter van de Turnhoutsebaan (Cogelsplein) noordwaarts tot aan de Bisschoppenhoflaan. De heraanleg betreft bijna de gehele straat, van het Cogelsplein tot aan het kruispunt met de Confortalei. Naast de aanleg van een groenstrook en een nieuw pleintje ter hoogte van het Huis van het Kind (Lakborslei 200), wordt er een nieuw rioleringsstelsel geïnstalleerd. Dit stelsel richt zich op de afvoer van afvalwater en de infiltratie en buffering van hemelwater, waardoor de Lakborslei een toekomst- en klimaatbestendige inrichting krijgt. Comfortabele fiets- en voetpaden en een duidelijke en veilige inrichting bij de scholen verhogen de verkeersveiligheid voor alle gebruikers.
Districtsburgemeester Tjerk Sekeris is verheugd over de start van de werkzaamheden: "Ik ben blij dat we eindelijk gestart zijn met de heraanleg van het Rodekruisplein en de Lakborslei. Het proces heeft meer dan vijf jaar geduurd, met onder andere een negatief advies van de brandweer, maar eind goed, al goed."
Klimaatbestendig ontwerp
Aan de westkant van de Lakborslei, bij de oneven huisnummers, wordt een nieuwe groenstrook van 2 tot 5 meter breed aangelegd. Deze strook zorgt voor meer groen en een betere opvang van regenwater. De groenstrook is ingedeeld in drie zones: een intensief beheerde verblijfszone met banken, een extensief beheerde wandelzone, en een ontoegankelijke zone met heesters. Deze zones worden verbonden met verschillende groene gebieden zoals het Rivierenhof, de begraafplaats Sint-Fredegandus, en de toekomstige overkapping van de Ring, wat dient als een groene corridor voor fauna en flora.
Sekeris voegt toe: "Op het Rodekruisplein kunnen we door slimme ingrepen het aantal parkeerplaatsen behouden en een doorgang creëren naar de Groot Schijn. Over de Groot Schijn komt een brug die naar het Ringfietspad leidt."
Meer comfort voor fietsers en voetgangers
De verkeersveiligheid en het comfort voor alle weggebruikers worden verhoogd met brede voetpaden en fietspaden van 2 meter breed aan beide kanten van de straat. Bij de kruispunten wordt voldoende opstelruimte gecreëerd. Scholen en het Huis van het Kind krijgen voldoende ruimte om te wachten of afscheid te nemen. De rijbaan blijft 6,30 meter breed zodat vrachtwagens en bussen elkaar gemakkelijk kunnen passeren. Het langsparkeren in de straat wordt grotendeels behouden, met gedeeltelijke compensatie van verdwenen parkeerplaatsen op de nieuwe parkeerplaats van het Rodekruisplein.
Tram 5 blijft op zijn huidige traject door de Lakborslei rijden, waarbij de sporen op dezelfde plek worden heraangelegd.
Fasering van de werken
Om de hinder te beperken, worden de werkzaamheden in verschillende fasen uitgevoerd. Bij elke fase wordt de rijbaan gesloten voor al het verkeer, terwijl voor voetgangers en fietsers steeds één kant toegankelijk blijft.
- Mei 2024 tot januari 2025: Zone 2a: Lakborslei tussen Rodekruisplein en Ten Eekhovelei.
- Oktober 2024 tot januari 2025: Zone 2b: Ten Eekhovelei.
- November 2024 tot juni 2025: Zone 3: Lakborslei tussen Ten Eekhovelei en Grijspeerstraat.
- Januari 2025 tot maart 2025: Zone 1: Rodekruisplein.
- Januari 2025 tot augustus 2025: Zone 4: De Gryspeerstraat/De Berlaimontstraat.
- April 2025 tot oktober 2025: Zone 5: Lakborslei tussen De Berlaimontstraat tot De Francqueslei.
- Juli 2025 tot februari 2026: Zone 6: Lakborslei tussen De Francqueslei en Confortalei.
De heraanleg is een samenwerking tussen de stad Antwerpen, district Deurne, De Lijn, water-link en Aquafin. Sekeris merkt op dat de langdurige voorbereiding uiteindelijk zijn vruchten heeft afgeworpen: "De muur tussen het Rodekruisplein en de Parochie Sint-Fredegandus wordt afgesproken. Op die manier wordt het toekomstige ringpark, over het Rodekruisplein en het Begraafpark Sint-Fredegandus verbonden met de Frank Craeybeckxlaan."