Groene Sproet: Buurtbewoners & lokale organisaties omarmen nieuwe groene ruimte in Kronenburgwijk

Op 25 mei 2023, over deze onderwerpen: Jeugd, Leefmilieu

Afgelopen woensdag organiseerde de stad Antwerpen, samen met het district Deurne, een buurtmoment in de Kronenburgwijk, Deurne-Noord. Deze bijeenkomst vond plaats op 'De Groene Sproet', gelegen op de hoek van de Ten Nessestraat en de Van Amstelstraat. Het doel van het evenement was om de bewoners kennis te laten maken met verschillende lokale organisaties, zoals JES, Huis van het Kind en Buurtsport.

Vorig jaar opende de stad Antwerpen, in samenwerking met het district Deurne, het buurtpark in de Kronenburgwijk. De 'Groene Sproet'. Het is een groen plein van 2000 vierkante meter. Achterin het park bevindt zich een afgesloten deel dat gratis door het district Deurne beschikbaar wordt gesteld aan organisaties, verenigingen en bewonersgroepen om buurtgerichte activiteiten te organiseren.

Lokale organisaties stellen zich voor aan de buurt

Tijdens het buurtmoment stelden verschillende lokale organisaties zich voor aan de buurtbewoners. Dit waren onder andere JES, Saamo, Huis van het Kind, Recht-Op en Buurtsport. Het was een prachtige gelegenheid voor bewoners om meer te leren over deze organisaties, wat ze doen, en hoe ze kunnen bijdragen aan de buurt.

Een geslaagde eerste kennismaking

Het evenement was vooral een succes bij de jongere bewoners en dat is niet toevallig...

Volgens Elke Brydenbach, districtsschepen voor jeugd, biedt de nieuwe open groene ruimte in de Kronenburgwijk een essentiële speelplek voor de vele jonge kinderen die er wonen. "Deze ruimte is precies wat nodig was om kinderen een plek te geven om te spelen en te ravotten," zei Brydenbach. Ze hoopt ook dat de grote ruimte door bewoners en lokale verenigingen benut zal worden voor het organiseren van buurtversterkende evenementen.

Zomerprogramma Groene Sproet

• Dinsdag tot donderdag 4-5-6 juli: Spel-en ontmoetingsdagen van 13u30 tot 15u30 door Buurtsport en SAAMO Dinamo
  • Dinsdagen 11 juli, 22 augustus en 29 augustus: Kindernamiddagen van 13u00 tot 15u00 door JES
  • Donderdag 27 juli: Zwerfvuil rapen in de wijk van 13u00 tot 14u30 door SAAMO Dinamo