Strenge veroordeling voetbalgeweld

Afgelopen commissie stelden raadsleden Koen Laenens en Patrick Van den Abbeele een paar informatieve vragen i.v.m. het toenemende voetbalgeweld in en rond de stadions.

Raadslid Laenens: "Recent stelden we u een paar vragen i.v.m. de ordehandhaving bij de Europese wedstrijd van Antwerp tegen Eintracht Frankfurt. Burgemeester, U nodigde ons allen uit om van hoofdcommissaris De Geest een toelichting bij te wonen over voetbalordehandhaving. Een boeiende en uitvoerige uiteenzetting wat de politie die dag en de dagen/weken voordien aan operaties uitvoerde.

Onze woorden van veroordeling van zulk voetbalgeweld waren nog niet koud of in de derbywedstrijd Beerschot-Antwerp stond geweld en hooliganisme spijtig genoeg weer centraal. Vuurpijlen werden het stadion binnengesmokkeld, het veld werd betreden, een vuurpijl werd bij de bezoekers gedropped, …  De naam van voetbalsupporter totaal onwaardig. Een voetbalwedstrijd bijwonen zou een familiegebeuren moeten kunnen zijn maar zulk schorriemorrie verpest de sfeer zodat voetbal helemaal geen feest meer is.

Graag hadden wij u hier wat vragen rond gesteld:

Die ene supporter die het veld opliep, was al gekend voor eerdere feiten, en gaat dan vuurpijl bij de bezoekers gooien. Hoe is het mogelijk dat zulk iemand nog een stadion binnengeraakt? Zulke personen zouden toch nooit nog een voetbalwedstrijd mogen bijwonen. Hoe worden de stadionverboden gecontroleerd?

Controleert men bij aanvang het stadion of er nergens pyrotechnisch materiaal ligt?

Hoe geraakt het pyrotechnisch materiaal toch binnen?

In het stadion hangen camera’s. Op het moment zelf waren er 3 aanhoudingen. Toch bestormden veel meer supporters het veld. Leverden die beelden extra arrestaties op? Welke sancties hangen die supporters boven het hoofd?"

Raadslid Van den Abbeele: "Wat is de rol van de steward? Waaruit bestaat zijn/haar takenpakket? Hoe zit het met het fouilleren bij de inkom? De stewards zijn door vele supporters/hooligans bij naam gekend. Het zou dus kunnen dat ze geïntimideerd worden, met als doel hun werking te ondermijnen. Genieten de stewards een vorm van bescherming tegen dergelijke praktijken? Sujetten die niet vies zijn van geweld kunnen immers de veiligheid van de stewards en zelfs hun familie in gevaar brengen".

Het antwoord van onze burgemeester Bart De Wever kan u beluisteren op:  www.Antwerpen.be - beeldverslag - Gemeenteraadscommissie KB en KF - 13 december 2021 (streamovations.be) Link onderaan de pagina.

Reactie op de antwoorden van onze burgemeester

Raadslid Laenens: "Soccer is a gentleman's game played by hooligans, and rugby is a hooligans' game played by gentlemen zou Winston Churchill ooit gezegd hebben. De laatste weken en maanden zien we, spijtig genoeg, in het voetbal dat sportiviteit, fairplay, no to racism lege dozen zijn zowel op als naast het veld. Hopelijk nemen de verschillende clubs nu hun verantwoordelijkheid want zulke personen, ik kan ze geen supporters noemen, horen niet thuis in een voetbalstadion. Als sportfanaat heb ik al heel wat teamsporten live kunnen bekijken zoals rugby, korfbal, basketbal, volleybal,… gezonde rivaliteit was daar aanwezig, supporters van de verschillende ploegen zitten door elkaar, spijtig genoeg is dit in het Belgische voetbal blijkbaar onmogelijk".

Raadslid Van den Abbeele: "De rol van de stewards en de invulling ervan mag dan al meermaals omschreven en geëvalueerd zijn door de bevoegde overheden, maar het aspect van de bescherming van de stewards zal in belang toenemen en is momenteel niet duidelijk genoeg gekend.  En de bevoegde overheden moeten met initiatieven niet wachten tot er iets overkomt aan stewards of hun familiale omgeving".  “Gouverner c’est prévoir”